Friday, November 07, 2008

The Evil That Men Do. II.

selasa lepas pak cik ke kl ada sedikit urusan. pergi ke sana selepas lunch. perjalanan pergi lancar. tetapi sewaktu hendak pulang, hujan lebat turun mencurah-curah. dan jalan2 di kl pun menjadi sesak. sepuluh minit selepas pukul empat baru pak cik selamat sampai semula ke opis. berlari-lari anak pak cik menujuj ke opis di dalam hujan labt dari tempat letak kereta.

jalan tun razak dan susur keluar dari lebuhraya mahameru ke jalan duta sesak. di sebabkan air hujan yang bertakung dan membanjiri jalanraya. pastinya sistem saliran yang tersumbat. laluan lebuhraya lancar. sewaktu tiba di susur keluar ke shah alam di lebuhraya klang utara, susur keluar ke KLIA dari kelang, di laluan yang bertentangan, pak cik melihat kenderaan berbaris panjang. sesak dan tersekat. ada sebuah treler kontena telah terbalik di selekoh jambatan. ini bukan kejadian yang pertama kali.

lalu pak cik teringat pada suatu ketika dahulu ketika terdapat bulatan 'veledrome' selepas plaza tol bukit jelutung shah alam. setengah laluan di bulatan ini sebenarnya senget macam 'veledrome', justeru panggilan manja itu di berikan. melihat lori dan treler terbalik di bulatan ini dahulu adalah suatu kewajiban. pastinya di sebabkan pemandu yang memandu laju.

sebenarnya hujan, ribut dan keadaan geografi alam tidak mendatangkan bencana. kejadian malang hanyalah berpunca dari tindakan manusia itu sendiri. lalai, gopoh, tidak peduli, sombong , bongkak, degil dan sebagainya adalah sifat2 yang menyumbangkan terjadinya peristiwa malang. janganlah sesekali menyalahkan alam dan Tuhan.

"act of god" kata bekas menteri ternama kita dahulu apabila terdapat kejadian tanah runtuh menutupi jalanraya atau lebuhraya. yeah rite.

2 Comments:

Blogger Orked said...

Iron Maiden's song :p

no faith and no fear...

11:23 AM  
Blogger MZ said...

tau aje dia :p :)) miahahaha

3:45 PM  

Post a Comment

<< Home