Wednesday, November 05, 2008

The Evil That Men Do.

ahad lepas pak cik nonton dokumentari dan cerita berkenaan perang dunia ke dua. kekejaman askar2 amerika terhadap orang2 awam di vietnam. kekejaman askar2 jepun terhadap tahanan perang (askar2 australia) yang di kerah sebagai buruh paksa. keperwiraan saintis amerika mereka bom atom dan menggugurkan nya (dua butir) di jepun. ribuan manusia mati.

kebetulan sejak di bangku sekolah rendah lagi pak cik dah membaca buku certia perihal jalan keretapi maut siam ke burma dan juga kedahsyatan bom atom di hiroshima (ada juga rakyat malaysia atau malaya atau tanah melayu yang terlibat dalam kedua-dua peristiwa).

perbezaan kekejaman askar amerika dan jepun adalah amat berbeza. di pihak amerika ia nya berlaku secara kes-kes terpencil. selalu nya apabila askar2 jepun secara individu atau berkumpulan tiba-tiab berubah menjadi ganas dan kejam. manakala di kalangan askar jepun ia berlaku secara menyeluruh dan total dari mereka yang berada di medan perang hinggalah ke seluruh markas2 tentera sehingga di negara jepun sendiri. di percayai arahan telah di keluarkan agar semua tawanan perang di bunuh agar kisah layanan jepun yang tidak bertamadun tidak tersebar. sehingga hari ini, kisah2 ganas dan kekejaman jepun ketika perang dunia ke dua tidak tersebut di buku2 sejarah mereka.

dalam kes2 kematian tawanan perang ketika mereka di kerah sebagai buruh paksa, jepun cuba menyangkal dengan meletakkan kesalahan kepada faktor alam yakni hutan tebal, serangga sehinggalah penyakit malaria, kolera, taun dan penyakit2 tropikal lain nya.

seorang bekas tawan perang menyatakan, kematian itu berpunca dari manusia. penyakit2 itu boleh ditangani. kebersihan, bekalan makanan yang betul, obat2an mampu menanganinya. apa yang berlaku adalah di sebabkan oleh manusia sendiri. alam tidak bersalah. malah, tawanan2 perang banyak bergantung kepada alam dalam berjuang untuk hidup di bawah kekejaman jepun. haiwan dan tumbuhan hutan membantu serba sedikit. juga faktor keindahan alam mampu memberikan mereka motivasi. itu pun hanya pada mereka yang nampak.

itu kisah jepun. bagaimana dengan kisah kita? kisah tanah melayu. kisah malaysia. siapakah pejuang2 kemerdekaan tanah melayu? bagaimanakah kewujudan malaysia? bagaimana kita kehilangan singapura? adakah buku2 teks kita cukup dan tepat dalam mengupasi isu2 ini? kenalkah dengan KMM? shamsiah fakeh? siapakah UMNO? haluan kiri? haluan kanan?

.

usah di renung bulan terlalu lama
bintang utara jangan lupa di jeling
usah leka dan alpa dengan dunia
tanda2 kebesaranNya jangan di paling.


.

ahad lepas juga tamatlah sudah sarkas F1. sarkas motogp dah berakhir seminggu atau dua minggu lebih awal. tiadalah lagi aksi2 sukan yang menarik selepas ini. nak harapkan pasukan arsenal dalam EPL, malas nak sebut. tunggu je lah sehingga mac tahun depan. musim F1 dan motogp yang baru akan bermula.

lepas ni musim haji dan krismes. musim orang kawen, musim ujan. musim banjir dan main air.
musim cuti sekolah pun tak lama lagi.

.

bulan dan bintang tak pernah hilang
hanya tersorok dari pandangan
cinta tak pernah putus atau pudar
tetapi janji dan kepercayaan.

1 Comments:

Blogger arsaili said...

salam..cepat jer masa berlalu

8:27 PM  

Post a Comment

<< Home