Sunday, May 06, 2007

Between The Myth & The Truth.

walau tinggal di syurga yang punya segala-galanya, Adam berasa kesunyian. lalu di ciptakan Hawa untuk pasangan nya. berpasangan lah mereka hidup bahagia. tetapi datanglah pula iblis dalam bentuk seekor ular, menghasut Hawa untuk memakan buah yang terlarang. termakan bujukan iblis, Hawa pula memujuk Adam untuk melanggar perintah Tuhan. termakan pujukan Hawa, Adam pun bersetuju untuk bersama-sama mengingkari perintah dan larangan Allah. kesudahannya, mereka berdua terbuang dari syurga dan di campak ke dunia. bermula lah kehidupan mereka di alam dunia yang fana'.
dari kisah di atas, terdapat golongan yang mengatakan, kaum Hawa adalah punca segala maksiat di dunia ini. tidak hairan lah segelintir besar penghuni neraka adalah terdiri dari kaun Hawa, kata mereka lagi. terdapatkah kebenaran nya dakwaan itu? di manakah sempadan kebenaran dakwaan itu dan sempadan kesilapan nya?

2 Comments:

Blogger sd. said...

eh, pakcik sexist nmpak..ngumpat pasal org pompuan ek..
haaa...kantoi..

kidding~

but, yup, in fact, women la yg paling ramai dlm neraka nnt kan..
nauzubillah..woman la jugak yg senang masuk heaven n senang gak masuk hell..

sama2 ingt mengingati

10:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam pakcik mz..

"Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka? Rasulullah s.a.w bersabda: Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami.."

sekadar kopipes dari artikel.. :)

10:28 PM  

Post a Comment

<< Home