Saturday, June 02, 2007

Dia Ibuku. Bahagian 3.

keadaan mak pak cik agak roller coster. demam nya dah hampir baik hanya untuk kembali meningkat tengahari tadi. para dokter masih tidap dapat memberi kepastian apakah sebenarnya penyakit mak pak cik selain dari demam denggi. terdapat simpton2 penyakit lain kunun nya ..
agak meresahkan pak cik melihat keadaan mak pak cik. tangan nya lebam2 kebiruan akibat dari aktiviti pengambilan darah dan penyuntikan/pemasukkan cecair. kakak2 dan ayah pak cik tak henti2 mengomel dan mengadu perihal tangan mak pak cik yang lebam itu. pak cik hanya diam sahaja. malas nak menyampuk.
kekadang pak cik bertanya diri pak cik sendiri ... adakah hati pak cik sekeras batu? adakah hati pak cik kejam? adakah pak cik seorang yang ignorance? ye lah ... orang lain dak nangeh2 tengok keadaan mak pak cik tu. tapi pak cik elok jek macam tader per per. orang lain dok ngomplen pasal tangan mak pak cik yang biru lebam tu pun ... pak cik senyap jek macam nothing heppen.
tapi tu lah ... dalam hati saper lah yang tahu kan?
kemungkinan besar mak pak cik tak akan sempat sembuh sampai minggu depan. justeru itu mungkin kami akan meminta mak pak cik di pindahkan dari hospital sg buloh ke hospital kl. ayah pak cik akan masuk HKL ari senin ni. jadi nya senang skit nak melawat kedua2 ibu bapa pak cik. secara logistik nya lah ... kalo tak haru lah keadaan nak bahagikan mcm mana nak jaga mak dan macam mana nak jaga ayah.
sabor je lah ...
untuk jaga ayah pak cik ni .. beberapa perkara perlu pak cik perbuat dan selesaikan. antara nya .. putung rambut pendek nombor 2. senang nak jaga tak yah nak sikat2. dah puas rasa nya pak cik bergaya dengan fesyen 'punk' dan fesyen 'cikang'. keje opis kene setel secepat mungkin. kesihatan tubuh badan kene tip top (payah ni ... dah banyak ari makan tak tentu). secara fizikal dan mental. kalo tak .. mahu pak cik lak yang pengsan kat sepital nanti. haru jek ...
harap2 tader lah untoward incidents will happen. otherwise ...
sebenar nya banyak hal yang berlaku. kebanyakkan nya pak cik tolak tepi dulu. malas nak pikir. nanti wat sesak lagi pikiran yang semakin sesak.
macam anak2 pak cik ... ada yang merajuk sebab patut nya ari ni pak cik bawak dia worang piknik kat PD. tido kat sana semalam. tapi nak wat mcm mana ... terpaksa kensel. pak cik sendiri pun nak bertapa sekali lagi kat tepi pantai tu ... menyaksi kan matahari terbenam ... melihat alam perlahan2 menjadi gelap dan isi alam menjadi sepi. tapi apa kan daya ...
sabor je lah kan. kan kan ...

3 Comments:

Blogger zura lias said...

pokcik,
tabah..tabah..tabah..be strong..

12:04 AM  
Blogger Kak Jie said...

tak nangis tak mestinya tanda kita tak ambek berat.... mertua kakjie pun tgh sakit nie...berbulan² dah.

kadang² kita tak cakap apa² pun tapi boleh menceritakan segala perkara.....


Jaga diri ye...Kita tak akan kehilangan benda yg bukan milik kita...ingat tu.!

10:28 AM  
Blogger MZ said...

thanks dak juera & kujie. :D

10:21 PM  

Post a Comment

<< Home