Saturday, February 10, 2007

wat per tu?? *seken part*

kadang2 kita terlalu bimbangkan worang lain. sampai tak terpikir pun pasal diri sendiri.

kita terlambat untuk temujanji. dengan perasaan guilty takut org yang kita janji tu tertunggu2 kita tengah panas ke ... sensorang ke ... kita pun drive ler lelaju. nak cepat sampai kunun nya. tak tahu yang si dia tu dok rilek2 jek atas katil tengok tibi ke...baca novel ke. elok kita dah sampai kang baru la dia terhegeh2 nak siap. oleh tu kalo dah terlambat nanti bawak jek kete tu mcm biasa. pelan2 ikut undang2. tak kang kene saman sesia jek. kalo langgar worang kang lagi la naya.

bila kita buwat org lain marah kita kadang2 rasa serba salah. sampaikan kita lak tak sedap duduk. padahal memang worang tu yang cari sebab kita jadik marah. tak tahu yang worang tu rilek jek. dia makan kenyang tido lena jek. dah dia tak kisah kita lak yang lebeh2. lenkali wat mcm nating heppen. wat susah hati out of nothing wat per kan?

kadang-kadang bila kita ada worang yang di sayang, selalu kita terpikirkan pasal si dia. kalo kita tengah makan ... kita terpikir pasal dia ... tengah makan ke dia? makan apa dia tu? sedap ke tak sedap? kenyang ke tak kenyang? selalu juga kita terpikirkan adakah si dia tu sehat? kalo dah tak sehat dah amik obat? dah makan obat? atau pun kita terpikir si dia tengah wat per skrg ni? terlebih2 kita terpikirkan pasal dia. sampai bawak kete pun bleh terlajak tak masuk simpang yang patut kita masuk. padahal si dia tu elok jek tengah makan ngan worang lain tak bagitau kita. ye ler ... dah kuar ngan jantan lain tak kan nak bagitau kita kan?

pada ketika kita terpaksa menghampakan hajat dan hasrat worang lain, kita akan di belenggu perasaan hampa dan bersalah. walau pun kita mempunyai sebab dan alasan yang benar-benar munasabah. padahal orng tu elok jek. dia bertanyakan kita pun ntah serius ke tak. ntah benar dia maksudkan nya ke tak. dia tak kisah pun. jadi tak kisah. tak jadi pun tak kisah. kita sahaja uang lebeh2 ter'emosi' lak.

selalunya kita terlebih pikirkan pasal hati dan perasaan worang lain. lebih mementingkan hal ehwal kebajikan orang lain. sampaikan kita terlupa bahawa pada setiap keadaan keberangkalian besarnya orang lain tu tidak jadi hal. tidak mengapa. kita sahaja yang terlebih-lebih. dia manusia juga punya kudrat. tahu la dia nak wat apa yang patut. kita risau tak tentu pasal kenapa?

eloklah kita lebih memikirkan hal ehwal diri sendiri. elok juga lah kita belajar pentingkan diri sendiri. apa2 yang terjadi kita juga yang susah. belum tentu ada orang lain akan menaruh simpati. apatah lagi menghulur bantuan. lebih malang yang mengata nanti gerenti ada! benda-benda yang kita tak tahu dan tak nampak elok sangatlah kita jangan pikirkan sangat. susahkan hati wat per kan? kang jatuh sakit kang ... diri sendirik gak yang merana.

.......

pic : dreamed and awoke by dojoh

.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home