Thursday, July 19, 2007

Selagi Nyawa Di Kandung Badan.

masih ingatkah entri pak cik tentang pak cik pergi ke skolah anak2 pak cik sempena hari terbuka mengambil lapuran kemajuan anak2 pak cik. salah satu motivasi nya untuk pak cik pergi ke sekolah adalah dpat bejumpa dengan cikgu anak pak cik si ibai yang manis.
tempohari pak cik bertanya kepada si ibai ... "cikgu ibai dtg ari ni?"
"cikgu ibai tak dtg, dia pergi cari asben dia yg ilang" jawab si ibai.
"mana ibai tahu asben cikgu ibai tu hilang?" pak cik bertanya lagi.
"cikgu lain yang cakap" jawab si ibai.
semalam pak cik bertanya lagi kepada si ibai. ibai menjawab "cikgu tak dtg sebab asben dia meninggal dunia".
pak cik dah tahu dah sebenarnya.
kes ini merujuk kepada kisah nahas nuri di genting sempah di mana kesemua penumpang dan kakitangan meninggal dunia ... al-fatihah. salah seorang nya adalah asben kepada cikgu si ibai. di dalam naskhah suratkhabar utusan ari ni tersiar gambar cikgu ibai dan 3 orang anak2 nya.
pernah juga pak cik sebutkan dalam entri yang lepas2, selagi idup dan selagi masih bernafas, pak cik akan cuba untuk menjernehkan suasana dan silaturrahim dengan mereka2 yang rapat dan berinteraksi dengan pak cik, ayah dan ibu, adek beradek dan ahli2 keluarga yang lain, anak2 dan isteri, gelpren, boipren, teman dan rakan2 dan sesiapa sahaja.
tak kiralah siapa yang 'jalan' dahulu nanti, pastikan tiada penyesalan dan kemfunan di hati mereka yang di tinggalkan. ketika itu ucapan 'kalau lah ..." tiada berguna lagi.
kepada mangsa2 nahas nuri ... sekali lagi al-fatihah. kepada kaum keluarga mereka, moga mereka tabah dan bersabar menghadapi ujian dan dugaan ini.

.

"till death do us a part?"

.

8 Comments:

Blogger Jie said...

Tahziah utk keluarga arwah.
Al Fatihah utk arwah.

Semoga mereka akan menjalani idup dgn lebih tabah.

12:25 PM  
Blogger Jie said...

Kita yg idup ni pun tatau bila la pula.... mcm mana la pula....yg ditinggal...yg meninggal...sama² terluka

12:26 PM  
Blogger Jie said...

semoga awak ( tak best la panggil pakcik ) pun dipanjangkan umur, sihat tubuh badan, rezeki seadanya membesarkan anak² hingga dia org dpt berdikari...




eh...mcm ade lagi je nk tulieh ni..:p

12:28 PM  
Blogger IndahSakura said...

Salam Pokcik,

Apa yang berlaku sudah ketentuan dariNya.

Al-fatihah untuk semua mangsa nahas. Moga roh mereka dicucuri rahmatNya. Aminnn

1:07 PM  
Blogger MZ said...

kujie. sila lah. sila lah tulis lagi ;)) *tak kene bayo pun*

endah. ameeennnnnn.

3:56 PM  
Blogger Hanna J. Potter said...

i read about it.. a fren in UIAM saw the search party working.. he told me the news that no one was saved..before the news came out the next day..

the incident made me think..or specifically, realize..that i have so little time to change things before He calls me back to Him..

i am trying my best, mr mz..in everything i'm doing..

but He knows, no?

9:39 PM  
Blogger MZ said...

hanna. yup, He knows.
all the best to ya. may u find or achieve wat u r looking and longing for.

10:05 PM  
Blogger zura lias said...

al-Fatihah..dari Dia kita datang..kepada Dia kita pergi..

2:19 PM  

Post a Comment

<< Home