Thursday, December 06, 2007

women are stronger? emotionally ..?

there are a lot of comparison between man and woman, somehow, sometimes and by someone. with whatever the objectives and motives or simply just out of curiousity. for example during schooling some party was saying girls are much clever than the boys.
pak cik cuma terpanggil untuk membicarakan isu ini setelah terbaca mengenainya beberapa kali di dalam beberapa media cetak. cuma pak cik hanya tertarik untuk membincangkan nya secara relatif kepada isu yang pak cik pernah tertanya-tanya, iaitu mengapa hak poligami di berikan hanya kepada lelaki dan tidak kepada perempuan juga? adalah ia nya kerana faktor biologi atau fizikal atau kerana faktor emosi? adakah kerana faktor alam yang perempuan itu lebih ramai dari lelaki? adakah kerana perempuan secara emosi nya lebih kuat dan bijak menangani isu ini?
jika benar, mengapa pula hak untuk melafazkan cerai tidak di berikan kepada perempuan? ada juga terdengar jika hak tersebut turut di berikan kepada perempuan, ramailah duda dan janda di dunia ini.
jadi yang mana yang benar?
secara peribadi, pak cik berpendapat secara am nya, kaum hawa secara semulajadi telah di berikan kekuatan emosi. cuma ianya dalam bentuk kelembutan. bagaikan air sungai yang mengalir, bagaimana dan apa pun halangan yang ada di sepanjang perjalan nya, air sungai akan mengumpul kekuatan dan akan berjaya mengharungi halangan tersebut dan akhirnya sampai ke kuala dan ke laut.
terpulanglah. masing-masing punya pendapat sendiri. masing-masing punya takrifan sendiri. dan masing-masing punya cara yang berlainan.
ingin pak cik mengupas lebih lanjut. tapi .. pak cik bukan lah berilmu sangat. bukan nya arif. kabaret lah katakan. lagi pun tiada masa buat masa sekarang.


:D

.

"in order to conquer the world, one must leave it first"

15 Comments:

Blogger A Z R A said...

pakcikkkkkkkkkkkk...hope u doing ok, well in theory men and women very different,physically and of course emotionally, while men are perceived as stronger, women are more soft and approach if not all about 90% of any subjects with instincts or gut feel...we are all big hearted people laaaaaaa!!!!...hehehehe..:D

10:13 PM  
Blogger aria ayumi said...

"mengapa hak poligami di berikan hanya kepada lelaki dan tidak kepada perempuan juga?"

pakcik! diya penah dengar ceramah dr sorang mualaf yg bincang psl ape yek... diya lupa dh. tapi, die ade sebut gak ah ttg soklan yg pakcik kuarkan tu. eheh.

"klw pempuan de ramai laki, habeh ah 'lunyai' badan die jadik 'kilang' pembuat anak." - gitu lah lebey kurang ape yg beliau cakap. kui3.

10:28 PM  
Blogger MZ said...

azra. hey there angel! hope u r doing fabulous! *i believ u r* :D. agreed with ya .. women are all big hearted :p

diya. itu lah maksud pak cik .. adakah semata2 kerana faktor fizikal dan bilogi? :p

10:32 PM  
Blogger inah said...

women are stronger emotionally..hmm..i agree..=)

i cried all the time =(

10:36 PM  
Blogger MZ said...

inah. poor thing. meh shini meh ...

10:46 PM  
Blogger yOnnA said...

haih pakcik..
sedangkan laki yang diberi kuasa lafaz cerai pun..
da ramai janda2 ni..
lagi la kalo pompuan leh lafaz cerai,
agaknye..
pasni pakcik pun jadik duda la KOT..
haha..
*kidding* :)

4:05 AM  
Blogger Jie said...

sy tak de nk komen apa la pakcik
penat...


erk...bkn double meaning penat tu

he he he...

6:59 AM  
Blogger zura lias said...

Saya perempuan.
Pokcik Lelaki.

Ada bezakan.

Ejaan. :D..

8:47 AM  
Blogger MZ said...

yonna. dengan ini pak cik ceraikan ko ngan talak ampatttt! :)) ekekeke

kujie. malam jumaat penat ekk? :p *pertanyaan ini tader dabel meaning tau*

juera. berbeza ejaan saja ekk? ;)) huhuhu

9:40 AM  
Blogger GoD's~sLaVe said...

uish..pakcik..nasib baik pompuan x diberi kuasa poligami..cube bygkan klu pompuan diberi kuasa tu..x pasal2 nnt kawen dgn adik-beradik satu mak sbb nasab byk sgt..contohnye bapak pertama nama shamsuddin..bapak kedua nama ali..bapak ketiga nama ahmad..kang anak ahmad kawen dgn anak ali..sedangkan diorg satu mak..klu laki poligami..nasab sama..tetap berbinkan nama bapak..cume mak je lain..subhanallah..semua ape yg ditetapkan oleh Allah itu berhikmah..

2:42 PM  
Blogger MZ said...

sheera. memelihara keturunan ekk? *kene bukak kitab balik nih* :D

3:30 PM  
Blogger GoD's~sLaVe said...

haa??ape??x faham pulak..

2:05 AM  
Blogger Hanna J. Potter said...

i wont say anything bout women being emotionally strong (self exp), but i do know women are physically stronger than men, that's why kerja melahirkan zuriat Allah SWT anugerahkan pd perempuan.. i've heard or read sumwhere that sakitnye bersalin itu, tak terperi dan kekuatan fizikal lelaki tak tertanggung sakit tu, kalau lelaki yg kene beranak, lelaki boleh mati bukan kerana tumpah darah..tp kerana solely sakit tu saje..tp ppuan tak..

basically that' that.. ehehe.

have a nice day!!

2:20 PM  
Blogger arsaili said...

setiap yg Allah tetapkan itu..musti ada reason kan..ada yg nampak dan ada yang tak nampak, ada yg masih mencari...malah ada yg menidakkan...

8:49 PM  
Blogger Lily.Lulu. said...

kadang2 kuat ..
kadang2 tak kuat laa pakcik

haihhh ..

sile bagi saya kekuatan
jadi lebih sihat dan kuat

:D

10:44 PM  

Post a Comment

<< Home