Wednesday, May 21, 2008

apdet terkini ...

isskkk .. lapo nih. meh nak citer bab makan laks.

ari tu pi makan kat foof centre di tessco shah alam. lepas tawaf, pak cik buat keputusan nak makan nasi ayam. pak cik pilih la main menu 'A'; nasi + ayam + sayur taugeh satu pinggan. tetiba mamat yang jual tu cakap "sori lah bang, sayur taugeh tak sampai lagi". ampeh ...

kunun2 kaunter air dia nak jual minuman yang standard dan bermutu. 'bagi saya neksepi tarik satu" pak cik buat pesanan belian.
minah tu lak jawab "neskepi tarik tader, neskepi biasa ada, sila lah bancuh sendiri" sambil menuding kepada neskepi di dalam 'dispenser box' dan gula/creamer di dalam pek2 kecil. ala2 kopi di 'fast food' outlets gitu.
"ok. bagi lah satu" pak cik konpemkan pembelian.
"eh ... mana sudu nya nak 'kacau' air nih?" pak cik bertanya kepada minah tu setelah dia memberi air neskepi di dalam cawan kertas dan pak cik mengambil 2 pek gula tetapi sudu tidak kelihatan di mana2.
"sudu tader. silalah 'kacau' guna 'straw' itu" jawab minah itu sambil menunjukkan straw2 di dalam kotak.

tadi, gi makan kat kedai yang pak cik biasa pergi. di sebabkan pak cik makan bekpes lewat dan kurang rasa lapar, pak cik order sup ekor tak pedas sahaja. lebih kurang stengah jam kemudian mamat tu kembali "sori bang, sup ekor dah abis". pak cik pun merajuk dan naik malas nak makan pak cik bagitau dia..."tak per lah. saya tak mau makan".

begitulah secara am nya situasi indsutri servis di malaysia. tak mempunyai piawaian yang mantap. akhirnya pengguna yang jadi mangsa.

sekarang perut pak cik sudah berkeroncong lapor ... sib baik ada kuih pau sebijik. ok lah ya. pak cik nak gi bancuh air dan makan pau ngan biskut kering ...

7 Comments:

Blogger Jie said...

alahai kesian sungguhlah...itulah bila org melayu berniaga...

ambek order lambat, tak mesra pelanggan,lambat sampai..salah menu, kotor..
nk sebut pn tak sampai hati, kang kata kita tak tolong org kite...

kalo gerai lain maju, main santau la..main bomohlah..eee....

5:11 PM  
Blogger crayon kakak said...

adehhh. ada ke patut suwuh kacau ngan straw je... huhu.

9:36 PM  
Blogger Inah said...

ahahaha..abih boleh ke kacau air tu..cian dia makan biskut kering ajo :)

4:26 PM  
Blogger Lily.Lulu. said...

sian nya pakcik ...
nak makan itu ini ada aje yang tak lengkap ..

nak minum air pun sampai nak kacau xde sudu .. ape kes yeh

sib baik ada straw .. kalo x, agaknya dia suh pakcik gaul guna jari aje .. hehehehe ..

len kali pakcik bawak la bekal .. kan senang .. save pun save jugak ..

:)

10:40 PM  
Blogger MZ said...

kujie. bab main santau yang leceh tu. sib baik kumis 'dara' pak cik maseh ada ...

diya. sib baik suwuh kacau dengan straw. kalo ngan jari?

inah. 'biscotti' je yg ada ...

lili. lenkali nak bawak bekal aaa gi kedai mamak ...

9:52 AM  
Blogger Jie said...

wahhhh..power tu kumis dara!

10:03 AM  
Blogger MZ said...

kujie. i wish! :)) ekekekeke

10:31 AM  

Post a Comment

<< Home