Tuesday, July 24, 2007

Persoalannya ...

dahulu aku pernah menyatakan, siapakah kamu untuk menghakimi orang lain sebagai jahat? sedangkan kamu lahir dalam keluarga yang baik2, aman bahagia, kaya-raya atau pun senang tanpa perlu menghadapi kesukaran sengketa keluarga, kesempitan hidup dan pengaruh2 liar dari kejiranan dan kawanan yang salah. siapakah kamu untuk menghakimi orang lain sedangkan kamu cukup terpelihara dari segala kejahatan, nafsu dan anasir2 jahat dunia? bukankah Tuhan sendiri ada berfirman mampukah kamu memanggil diri kamu orang yang beriman sedang kamu belum lagi di datangi apa2 cobaan dan dogaan?
benarkah seorang yang tersiksa oleh ketidakadilan duniawi dan di zalimi dengan kekejaman yang penuh sadis boleh mendabik dada yang ia berhak untuk melakukan jenayah dan perkara2 jahat dan mungkar? lantaran dari kesempitan hidup ia berhak untuk mencuri dan merompak? akibat dari kezaliman dia berubah menjadi seorang penzalim? bukankah masih ramai mangsa2 ketidakadilan dan kekejaman masih mampu kekal menjadi manusia berhemah, waras dan jujur?
dan aku?
.
"in the world full of sufferings, there is abundance of ways and efforts to heal the wounds" so they say ...

8 Comments:

Blogger Merakemas said...

Woooiiiit pokcik....(hehehehe,garang nih....)
persoalan yang tidak pernah terjawab....Walau apa pon, bersabarlah menghadapi segala kemungkinan dalam hidup......

11:32 PM  
Blogger Jie said...

Dunia ni dijadikan dgn penuh dgn khazanah,kebendaan dan spiritual. Kita tak boleh ambil kesemuanya... mesti utk kecukupan kita je... dan mcm tu jugak kemampuan kita menghadapi cabaran dan masalah dlm hidup juga tak serupa...dr pengalaman..pemerhatian kita boleh merangka jangkaan utk kita menjalani kehidupan...dah sepanjang perjalanan tu , kita akan bertemu dgn halangan...masa tu jangkaan kita kadangĀ² tepat..kadangĀ² meleset....dah disitulah kita kena PASRAH krn kita tahu semua itu dikawal oleh kemungkinan...dan kemungkinan itu tertakluk pada ketentuan Allah...!

Pasrah itu menyerah...
Redha itu rela...

pok...pek...bla..bla....lenguh la jari ni pakcik weiii..sok2 la kita berleter lagi!

12:17 AM  
Blogger zura lias said...

pokcik..dulu2 cecite sy nk jd hakim..tp maleh gile nk bace buku pendidikan ni..yg rajin bace novel je..sib baik x jd pengarang novel..*ade kaitan tak dgn entry pokcik ni?*..hehehe

8:28 AM  
Blogger MZ said...

merakemas. tgh bersoba lah ni ;)) huhuhu.

kujie. rentetan leteran mu tidak cukup panjang :p. manuskrip hikayat melayu bleh la d gunakan sebagai sempadan :D. pasrah dan redha itu ... sebenarnya subjektip ;))

juera. adapun pak cik pernah membaca novel di bawah pokok deghoyan sebatang tika buah nya ranum menunggu gugur. arakian begitulah hikayat nya ...

8:51 AM  
Blogger aria ayumi said...

xmo komen pape.. tkt kang pakcik xpecaya kite lagik... huhu

11:26 AM  
Blogger MZ said...

ala mucuk mucuk diya pak cik nih ... meh pak cik banjer ayam goreng kay eff si ngan fresh oren. *gegurau pun tak leh la worang2 femfuan skrg nih ;)) huhuhu*

11:29 AM  
Blogger Hanna J. Potter said...

hm..i dont really think a person should hurt others just because the world despises him. that's not a strong enough reason. but hey, tons of people are doing really, really bad stuff just because they don't think they're getting enough. the world, is full of people like this..and i'm not into caring about them. dumb ****s are better left alone. it's what they always deserve.

9:51 PM  
Blogger MZ said...

errmm hanna. now i kinda know y the name hanna ;)) huhuhu. anyway .. i choose to opt the lesson from "peristiwa Ta'if". what our Prophet do when He was stoned by Ta'if youngsters...

12:40 AM  

Post a Comment

<< Home