Sunday, November 18, 2007

sejenak.

meh pak cik nak kongsi sedikit pendapatan pak cik yang tak seberapa ni.
kebiasaan selepas memasak, pak cik akan kemas dapur sekemas2 nya. bukan setakat kembali seperti asal, malah lebih baik dari asal. pinggan mangkuk tapis pisau senduk sudip sudu lesung kuali periuk akan pak cik basuh. dapur di bersihkan. botol2 dan bahan2 memasak yang berbaki akan di simpan molek2. dan sebagai nya lagi.
kebiasaan juga, sesudah masak hidangan, pak cik akan terus letak atas meja makan. belom di saji lagi untuk anak2 dan bini pak cik. biar depa amik bau dulu. pak cik akan mengemas di dapur dahulu. rasanya ramai para tukang masak para ibu2 yang berbuat demikian.
akan tetapi kalau semua dah kebulur, aktiviti mengemas akan di tangguhkan. hidangan akan di saji dan terus di makan bersama-sama.
cuma pemerhatian pak cik yang agak rabun ini, bukan sekali dua pak cik di jemput makan ke rumah seseorang. berbuka puasa contoh nya. banyak kali juga pak cik dibiarkan makan sendirian di meja makan manakala tuan rumah sibuk mengemas di dapur. ada juga sampai pak cik habis makan, belom sesiap nya tuan rumah mengemas dapur. sesedap mana pun masakan, kalau terpaksa makan sensorang, tawar dan sejuk jek rasa nya makanan itu. lebih baik pak cik makan kat kedai mamak. ada gak mamak tu kenkadang temankan pak cik makan :D hik hik hik.
bukan nya pak cik minta di layan di meja makan. di tambah nasi dan di ceduk kan lauk. di suap atau di lap kan mulut. cuma pak cik merasakan pak cik harus di temani. tidak salah bukan?

5 Comments:

Blogger aria ayumi said...

sume org suker berteman. huhu xsalah de. klw pakcik nak makan agi, mintak je diya teman. bleh diya makan skalik pakcik masak. hoho

2:11 PM  
Blogger inah said...

ermm..nak teman ye??meh mai umah inah =)

3:07 PM  
Blogger MZ said...

diya. x salah ekk? :D

inah. nak masak apa tu? ayam masak kurma ekk? ke pak cik yg kene masak? ;)) huhuhu

8:20 PM  
Blogger zura lias said...

erk..pakcik pandai masak...pakcik pandai kemas dapur..leh ke jd calon wife pokcik ni...hiksss.....

8:49 AM  
Blogger Farmie said...

Kalah pulak org perempuan macam ni eh!!! malu lah org pempuan yang tak pandai masak alias berkemas tu yang mana ramainya i jumpa zaman skrg termasuk anak pmpuan i heheheheheh

3:19 PM  

Post a Comment

<< Home