Friday, September 05, 2008

buat bodoh ..

hari ini insya'allah pak cik sekeluarga akan berbuka di rumah mak dan ayah pak cik. sepatutnya pada hari pertama berpuasa lagi dah boleh berbuka bersama mereka, tapi pak cik lebih senang berbuka dengan anak-anak dan isteri sahaja.

pada hari pertama berpuasa tahun lepas pak cik terlibat dalam beberapa siri pergaduhan yang merebak tanpa dapat di kawal. pergaduhan dengan pelbagai pihak. kesudahan nya ayah pak cik telah menelefon memberitahu tak perlu datang untuk berbuka. alasan nya rumah berselerak dan sedang di ubah suai. tapi pak cik tahu, dia sememang nya tak mahu pak cik datang ke rumah selagi pak cik belum berdamai dengan kakak pak cik. situasi itu berlanjutan sampailah ke hari raya.

segala macam perasaan bergelora dalam diri pak cik. yang paling memuncak adalah perasaan marah. memang pak cik akan marah kalau pak cik merasa di hukum sedangkan pak cik tidak bersalah. kalau di ikutkan hati mahu pak cik berdepan pula dengan ayah sendiri. kalau betul-betul ikut hati, entahla apa akan terjadi.

tetapi pak cik buat bodoh. dengan muka tak malu pak cik pergi sahaja ke rumah mak dan ayah untuk berbuka dan berhari raya. buat bodoh dan muka tak malu hulur tangan minta maaf dengan kakak sendiri sedangkan sedikit pak cik tak merasa bersalah.

tak tahulah mana lebih banyak keburukan nya atau kebaikan nya buat bodoh dan pendamkan perasaan dalam hati. kadang-kadang takut sangat untuk menjadi anak derhaka maka diam membisu seribu bahasa, hati di dalam sengsara.

7 Comments:

Blogger Jie said...

saya ikuti kisah tahun lepas tu... entahlah pakcik... faham situasi tersepit mcm tu

apa menu hari ni...?

5:45 PM  
Blogger Inah said...

sabar ye pakcik :)

me salam cium tangan pakcik :)

9:20 PM  
Blogger yOnnA said...

err..
kalau ikut pemikiran budak2 yonna ni..
dah pakcik x bersalah..
buat ape nk minta maaf :F

tp tu la pakcik..
air dicincang takkan putus pakcik..
pakcik sedarah daging ngan kakak pakcik..

mungkin skrang ni belum masa lagi utk pakcik ngan kakak pakcik berbaik..
maybe someday..

tapi,
masa tak pernah tunggu kita pakcik..
even 1 saat :)

chill,pakcik!

8:33 AM  
Blogger zura lias said...

sabar pokcik..sabar..meh siram air meh..tp..mintak maaap x semestinye kite bersalah..maybe dari mintak maap pihak yg berslh pun bleh sedar.. ;)

9:38 PM  
Blogger nuRin said...

rindunya dgn adik-adik saya

9:37 AM  
Blogger MZ said...

kujie. bukan tersepit tapi terkepit :)) muahahahaha

inah. ya. sabarin sabarrrrr. *opps .. batak air semayang. x jadi nak semayang dhuha*

yonna. betui ... demi masa. yang tak pernah lewat.

juera. sedar x sedar blakang citer. janji tader kes lari2 lagi :)) muahahahaha

nurin. tu la. bila dekat bercekau. bila jauh mula la rindu rinduan kan. kan kan.

11:03 AM  
Blogger Angel said...

kadang kadang buat bodow lagi baik pakcik, sabar je laaa eh

5:19 PM  

Post a Comment

<< Home