Monday, September 08, 2008

dari bawah pokok sena ....

ada dua cerita yang menggahkan nama Lenggeng ... di mana kampung halaman isteri pak cik terletak. yang mana hujung minggu yang lalu kami sekeluarga berkampung di sana. pertama kes ADUN nya di dakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah. ke dua kisah seorang perempuan warganegara malaysia yang di kurung di pusat tahanan pendatang asing tanpa izin berbulan-bulan lamanya sehingga melahirkan seoarang anak. pegawai2 imigressen menyangkakan beliau warga sri lanka!

kes pertama tu ... petanda meruncingnya perpecahan UMNO negeri sembilan dan meraka yang berpuak-puak semakin rancak menjalankan segala helah menjelang pemilihan parti. kes kedua, orang-orang dan juga AGENSI kerajaan tak perihatin. dalam masalah 'tiada identiti' ini, mungkin menteri yang berkenaan boleh mengambil kes ini menyokong kelulusan AKTA DNA di parlimen!

tahukah anda gejala rasuah yang sering di gemburkan amalan nya oleh agensi kerajaan sebenarnya lebih berlelaluasa di institusi swasta? tahukah anda tiada sebarang agensi khusus untuk menangani kes-kes 'tiada pengenalan' di kalangan rakyat malaysia.

satu kes benar yang ingin pak cik kongsi bersama : seorang wanita kahwin lari dengan teman lelakinya. ketika proses mendaftarkan kelahiran anak pertama di dapati suami nya menggunakan kad pengenalan palsu. berikutan ketiadan sebarang dokumen pengenalan diri, JPN mensyaki bahawa si suami bukan warganegara malaysia. walaupun si suami pernah di tahan beberapa tahun di sekolah henry gurney. anak yang baru lahir hanya di daftarkan namanya sahaja tanpa sebarang identiti ayah. di bangku sekolah si anak di keji oleh murid-murid malahan cikgu dan cikgi juga sebagai anak haram.

sila senaraikan seberapa banyak kesalahan, kesilapan dan kelemahan yang terjadi dan telah berlaku dalam cerita ini.

mentari terik di atas kepala
mari bersila di bawah pohon sena
mungkin hidup di dunia tidak bahagia
kearah langit kau mendongak senantiasa

2 Comments:

Blogger zura lias said...

selamat berposer pokcik...sian anak yg x berdosa tu..

10:30 PM  
Blogger MZ said...

tu la kan. nak wat camner ...

11:10 PM  

Post a Comment

<< Home