Monday, December 01, 2008

sinopsis ...

mak dan angah dah selamat berangkat ke tanah suci pada hari rabu minggu lepas. pak cik dan keluarga berkampung di tabung haji kelana jaya sampai pukul 10 malam. turut sama beberapa sanak saudara yang turut pergi ka tanah sucu dan keluarga mereka. malam itu hujan renyai-renyai.

bini pak cik tanya apa nak pesan dengan angah minta doa kat mekah. pak cik jawab "doakan murah rezeki .. murah jodoh ...". "apa?" tempelak bini pak cik sambil angah tersenyum sumbing.

aid anak pak cik nombor tiga beri seploh ringgit pada neneknya. "nenek doakan ayah belikan psp tau" pesan nya pada mak pak cik. geliga sungguh pala hotak budak yang materialistik nih.

abang ipar pun dah selamat bernikah dan kenduri nya selamat di adakan semalam. ari jumaat pergi ikut rombongan menikah, bertolak selepas jumaat. jauh jugak lah dari Lenggeng ke Batu Kikir, ikut jalan Pantai dan Bukit Putus. ramai yang komplen penat dan pening2. abang ipar melafazkan akad sebanyak tiga kali sebab putus2. alasan nya pening dan lafaz akad nikah tu menggunakan perkataan "isi kahwin" dan bukan "mas kahwin" seperti kebiasaan nya. takper lah janji semua nya dah selamat. dapatlah pak cik tangkap kata2 buapak penganten perempuan semasa upacara bertunang sebelum majlis akad nikah di langsungkan "saya sebagai buapak suku anak aceh, perut padang lebar, dengan ini menerima pertunangan ...". siap dengan hidangan khas untuk si buapak, talam bertutup dengan tudung saji di perbuat dari nipah. tu belum lagi Undang yang datang. terpaksa pulak berhengsot2 nanti sambil menyembah.

hari sabtu ikut rombongan menghantar penganten lelaki ke sana pula. kali in ikut jalan Kuala Klawang/Jelebu. tidak la sepening jalan Bukit Putus. sebelum bertolak kete unser abang lang tersangkut pulak kat tanah lembut. ketika menolak kete itu pak cik terjatuh habis berselut dan berlumput. suar spare takder terpaksa pinjam dan pakai suar jean pengantin lelaki.

ketika di umah penganten pempuan, sibuk la rombongan penganten lelakai dengan mak andam. bila abang lang yang duda nak bergambar dengan mak andam, anak2 daranya tak bagi sambil memoncongkan mulut. tapi anak2 dara ni tadi dengan gaya gedik sibuk bergambar dengan pelakon hairie othman. boleh tahan gedik nya mereka ni :)) muahahaha. ada sesi pengambaran di 'homestay' bersebelahan dengan rumah penganten perempuan.

ketika pulang pak cik terpaksa buat u-turn, kete unser abang lang pula pancit. terpaksa la pak cik jadi super hero tempatan menolong menukar tayar unser ni. sapa yang ada kete ni tahu lah mcm mana sekse nya. sampai terluka lah jari telunjuk pak cik.

hari ahad sibuk memasak pulak. pak cik kira2 ada sekurang2 nya lapan tungku memasak. kawah dan piuk besar tu tak yah kira la. dalam kesibukan di belakan rumah, pak cik sempat menyibuk di hadapan ketika rombongan pengantin datang. sempat lah juga acara menyembah keluarga pengantin lelaki oleh pengantin. acara ni sebenarnya di mulakan oleh pihak keluarga pengantin perempuan.

kemudian pak cik kembali ke belakang membasuh, mencuci kawah dan periuk dan mengemas. ponek den. sampai sekarang terasa sengal2 dan bengkak2 segala otot. kalo boleh di elak majlis kahwin dalam satu hujung minggu, sila lah elak kan. penat doh ...

4 Comments:

Blogger diya said...

murah jodoh?? hahaha. apelah pakcik ni... kot ye pun, jgn lah mentioned depan wife pakcik. hak3!

p/s-aid mmg pandai demand! mcm ayah dia. hahaha.

6:50 PM  
Blogger arsaili said...

salam..rajin nyer pakcik nih...isk3..anak pakcik ni sure like daddy like son..ahahaha

10:53 PM  
Blogger diya said...

huhu. pakcik mmg rajin. klw bleh sume keje die nak wat :p

11:49 AM  
Blogger MZ said...

diya. mana tumpah nya kuah kalo tak ke nasik? :p

arsaili. wat2 rajin je :)) muahahaha

diya. pak cik kan super hero tempatan. at one point pak cik sowang je tau dok menyental kawah n piuk nasik tu. tapi pak cik redha.
*nyental sambil nyanyi2 lagu tudung piuk*

2:28 PM  

Post a Comment

<< Home