Thursday, April 10, 2008

I .. The 'Kodok Bawah Tempurung'. Satu.


hukum-hakam islam berumbikan al-quran. di ikuti dengan hadis dan sunnah. di ikuti dengan ijtihad para ulama dari dahulu dan sekarang.

telah di janjikan bahawa isi kandungan al-quran akan terpelihara selama-lamanya. manakala kesahehan hadis dan sunnah telah di tetapkan dan dipersetujui oleh para ulama akan peringkat kebolehterimaan dan keutamaan nya.
penafsiran hukum samada berlandaskan al-quran atau hadis dan sunnah mestilah di pertanggungjawabkan kepada para ulama atau bijak pandai islam itu sendiri. setakat memperolehi PHD dlm bidang memasak dan rajin membaca buku-buku agama, tak payah la nak mendabik dada pandai dalam islam.
kemampuan manusia biasa untuk menafsirkan hukum hanyalah pada ketika yang terpaksa dan 'urgent' di mana sebarang rujukan tidak dapat di buat dan di perolehi. atau pun dalam perkara-perkara kecil yang kita tempuhi hari-hari.
satu senario : seorang alim yang kuat beramal-ibadat telah di tolak nama nya dari susun atur periwayat-periwayat hadis setelah beliau di anggap sebagai 'tidak adil'. punca kejadian hanyalah semata-mata si alim itu tadi dalam usaha menangkap haiwan ternakan nya telah mengumpan haiwan tersebut. proses mengumpan dengan makanan itu telah di anggap sebagai menipu. oleh itu demi menjaga kesahihan dan tahap kebolehpercayaan terhadap hadis dan sunnah, si alim itu tadi tidak di terima sebagai sumber yang sah dalam susun atur penurunan dan periwayatan hadis.
justeru itu, pak cik hanya membaca sahaja pendapat2 dan hujah2 para ilmuan samada penulis upahan dalam suratkhabar dan majalah, pejuang hak asasi wanita dalam Sisters In Islam, ahli politik dan seterusnya. percaya dan ikut itu lain cerita nya.
dan apabila tuan guru nik aziz mencela dan memaki tun dr mahathir kerana mempersendakan rasulullah saw, pak cik turut angguk2 setuju. siapa kata tiada maki-makian dalam al-quran?
buat perkara tak betul tu lain cerita. menyanggah hukum itu lain pula cerita nya. sebagai seorang yang cetek ilmu, terpaksa lah pak cik ikut sahaja titah perintah alim ulama dalam soal2 agama dan hukum hakam. kalo alim ulama ini kata pangkah PAS itu masuk syurga dan pangkah yang lain tu paham2 lah sendiri, siapa lah pak cik hendak menidak kan nya? pada yang berani hendah menyanggah nya, tahukah perbezaan istilah tauhid al-lah dan ar-rab?
this is my take.
.

kau maki matahari kerana panas
kau maki juga ketika hujan turun
alpa dan leka
sibuk memaki dan menghamun
setiap langkah di atas muka bumi
semakin dekat menghampiri waktunya
jasad kan di kembali ke tanah.

4 Comments:

Blogger nuRin said...

Saya prnh t'baca pesanan dr org yg alim2..katanya...bergaul dan bercampurlah dgn org2 yg berpengalaman dlm hidup krn kelompok itu dinilai dgn harga yg mahal dan kita mendapat drpd mrk dgn harga yg paling murah, lebih krgn mcm tu la pakcik.

jadi saya mengambil keputusan untuk berada dekat2 dgn pakcik yang banyak ilmu ... huhuhu..:D

7:05 PM  
Blogger Jie said...

Pastikan jalan dahulu sebelum naik kenderaan.

Kita mesti menerima dan mengikuti mereka yang menjadi contoh yang baik di hadapan kita.

8:27 AM  
Blogger MZ said...

nurin. pak cik hanyalah katak bawah tempurung itu. otak dah tepu dan beku tak berkembang ...

kujie. lihatlah bulan. tampak kah kebesaran Nya ... :D

10:01 AM  
Blogger A Z R A said...

no comments, but GOD is GREAT!

1:58 PM  

Post a Comment

<< Home