Tuesday, September 09, 2008

Berat Sebelah - AWAS (18 SX) -

orang lelaki kadang-kadang akan mengalami penyakit serangan angin mengakibatkan telur mereka berat sebelah. sakitnya masya'allah ... tak tahulah pak cik jika orang perempuan pun mempunyai penyakit yang serupa. tetek berat sebelah mungkin?

begitulah jika sesuatu perkara yang sepatutnya seimbang tetapi tidak. berat sebelah. bukan yang berat dan ringan itu yang mendapat bencana. seringkali mereka di sekelilingnya.

kekuatan dan kepandaian dalam berunding adalah merupakan sesuatu perkara yang amat penting kepada peniaga, pemimpin dan wakil2 ketua yang memegang amanah untuk diri sendiri, keluarga, masyarakat bahkan negara sekali pun. termasuk lah kehebatan dalam berhujah mematahkan debat si lawan dan kemudiannya di dokumentasikan secukup kemas.

justeru itu apabila bekas menteri kerja raya dahulu mengatakan kadar tol tidak boleh di turunkan, kenaikan kadar tol yang telah di tetapkan di dalam perjanjian mestilah di hormati ataupun kerajaan harus membayar ganti rugi, pak cik merasakan sesuatu yang cukup tidak kena. memang benar perkara itu telah di persetujui dan di meterai. tetapi mana boleh begitu? tidak kah kerajaan sepatutnya melindungi kepentingan awam tanpa perlu membayar atau menanggung sebarang kerugian? lebih-lebih lagi apabila kerajaan berdiri sebagai penjamin kepada syarikat lebuhraya berkenaan!

kejayaan proses penswastaan di malaysia daripada membina lebuhraya, prasarana lain nya seperti jambatan, lrt, monorel, keretapi, bekalan tenaga elektrik, bekalan air bahkan perkhidmatan awam seperti pos, kapalterbang, telekomunikasi, perkapalan, petroleum dan banyak lagi sebenarnya kerana kewujudan klausa emas di dalam kesemua perjanjian2 pembiayaan penswastaan tersebut, yang menyatakan kerajaan secara undang2 akan bertanggungjawab untuk melunaskan apa2 bayaran pinjaman yang tertunggak. bank mana pun akan membiayai perniagaan yang sedemikian rupa bukan? as good as financing the government itself!

kemudian, syarikat2 swasta ini di beri segala kemudahan dan keistimewaan seperti monopoli, kadar sewa, tol, perkhidmatan bayaran yang tinggi membolehkan mereka membuat keuntungan sebanyak mungkin.

kemudian di manakah peruntukan undang2 yang membolehkan kerajaan mempengaruhi sesetengah keputusan syarikat swasta ini yang melibatkan kepentingan orang awam? tiada? tidak berat sebelah namanya?

yang mendapat sakit dan bencana secara terus bukan syarikat itu dan kerajaan. tetapi rakyat juga.

jika di pikir2, apa lebih nya proses penswastaan ini. maju sangatkah teknologi komunikasi kita. sejauh mana kita kehadapan di bawa oleh syarikat telekomunikasi gergasi kita? selain dari kelebihan mereka mengenakan caj sewa telefon BULANAN untuk perkhidmatan talian tetap walaupun kita tak mahu menggunakan telefon mereka! maju sangatkah sistem penerbangan, keretapi kita? khidmat pos? khidmat lapangan terbang?

mana yang perlu? di swastakan syarikat2 itu atau di tukarkan kerajaan terus?

contoh terbaik adalah RTM. lihatlah kualiti siaran dan rancangan penerbitan rtm. cukup malap dan tak bertenaga. hendak kita swastakan rtm itu atau kita tukar sahaja kerajaan yang mengendalikan rtm itu sejak sekian lama?

tapi nak buat macam mana? tak mahu tukar kerajaan bukan? terima aje lah semua kesusahan yang datang dengana redha. hatta datang tsunami, gempa bumi dan banjir besar akibat ketidakcekapan pentadbiran pun masih angguk2 kata itu semua Tuhan punya kerja.

cerita benar : ketika sebuah bank tempatan yang ke tiga atau ke empat terbesar mengalami kerugian dan hampir bankrap, pengurusan bank memanggil khidmat ahli2 professionak dari bank luar negara untuk menganalisa kerugian dan merangka strategi penyelamatan.

bertanya seorang omputih itu kepada pak cik "bagaimana bank ini boleh memberi pinjaman ratusan juta ringgit kepada sebuah syarikat yang hanya bermodalkan sejuta ringgit semata-mata untuk membina jambatan terpanjang di malaysia?"

bagaimana nak jawab tu? buat bodoh je lah sambil tersengeh2 macam kerang busuk.

4 Comments:

Blogger zura lias said...

baca2...nampak ayat senset kt atas..lalu baca sambil tutup mata..ehhehehehe

9:47 PM  
Blogger MZ said...

ye ke tutup mata? ke tutup dada? :p

1:18 PM  
Blogger Jie said...

ishhh..dak zura ni
entri 18 sx tu 1/100 dari isi keseluruhan enti..tapi tang tuuuu juga dia pokos..hekhek


saya suka pakcik menulis skrg ni... terbukti gaya, mutu dan keunggulan...hehehehe

kalau sy tak sempat nk komen, tapi sy baca kesemuanya

9:18 PM  
Blogger MZ said...

:)) kujie. kejap kejap. tgh kembang kuncup nih :p

11:48 PM  

Post a Comment

<< Home