Tuesday, September 09, 2008

lokeh .. lokehhh!! Dua.

niat murni kerajaan negeri sembilan dan PLUS membina lebuhraya untuk kemajuan ekonomi negeri harus di puji. namun sedikit perhatian harus diberi. pertama adakah lebuhraya baru ini mampu mencatat keuntungan? sudah di buat pemasaran dan promosi dengan berkesan? jangan jadi seperti lebuhraya seremban - PD yang sampai kini kerugian.

membina lebuhraya ini juga sebenarnya tidak dapat membantu pembangunan ekonomi masyarakat di kampung2 dan pekan2 di sepanjang lebuhraya itu. adalah lebih baik sekiranya kerajaan negeri menumpukan ke arah meningkatkan kualiti laluan2 jalanraya negeri. ia lebih memanfaatkan. tidak semua ketika lebuhraya bertol ini diperlukan.

kerajaan negeri juga telah berusaha untuk membaiki dan mempertingkatkan jalan2 utama di beberapa tempat di seluruh negeri. namun masih ada banyak kawasan yang jalanraya nya cukup daif. apatah lagi jika di bandingkan dengan negeri2 jiran seperti melaka dan selangor. di sempadan2 negeri perbezaan kualiti dan rupa bentuk jalan jelas kelihatan menyucuk mata.

apabila ADUN Lenggeng yang baru di pilih mengganti yang lama pak cik senyum sahaja. ADUN yang lama tak nampak pun jasa nya. beria-ia dia menentang pemilihan muka baru. apabila ADUN yang baru di dakwa rasuah, pak cik senyum juga. tiada beza pun ADUN lama dan baru. jalan raya di kawasan Lenggeng macam tu juga. salah satu sebak pak cik lebih suka perjalanan siang untuk pergi dan balik ke kampung di Lenggeng adalah sebab jalan! malam2 payah nak nampak lubang2 dan jalan2 yang rosak. dah banyak kali pak cik terkena. sekali kereta rosak dan walaupun telah di perbaiki, ia tidak akan seperti dahulu lagi.

tu baru kisah jalan raya. belum lagi kisah hutan2 yang habis di terokai hasil balak nya. taman2 hutan lipur habis menjadi mangsa. orang2 asli di sekitar tak tahu pula apa kisah nya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home