Tuesday, December 02, 2008

sinopsis 2 ...

dalam kesibukan, terlepas lah juga untuk membaca secara mendalam dan berpikir tentang beberapa isu dalam dan luar negara yang menjadi tajuk penting sepanjang beberapa minggu lepas. antaranya :-
a) fatwa yang yoga itu haram
ramai orang-orang islam yang terpinga-pinga dengan fatwa ini. tetiba datang pula Hindu Sangam memberi komen yang negative. sekonyong-konyong unkel samy vellu timbul dari pertapaan nya menyertai isu ini.

b) ketuananan melayu tak lagi relevan
secara tak terduga, chua soi lek, penzina yang terpilih sebagai timbalan presiden MCA tetapi terkantung2 seorang diri dalam MCA memberi kenyataan dalam ucapan nya bahawa ketuanan melayu tak lagi relevan. kenyataan ini mencabar pendirian UmNo dan juga semangat perikatan BN.

c) ubah ISA atau tidak ...!
sekonyong-konyong kayveas dari parti PPP yang tak menang satu kerusi pun dalam PRU yang lepas memberi kata dua kepada kerajaan BN supaya meminda akta ISA atau tidak, PPP akan meninggalkan BN. err .. nak pergi mana lepas tu? PR? parti bebas atas pagar?

sebenarnya sebegitu banyak kenyataan dan pernyataan, ucapan dan ceramah oleh banyak pihak yang berbentuk perkauman. yang berapi dan mengapikan. mampu membangkitkan emosi. lantas mengeruhkan suasana.

tujuan dan maksud mereka ini berbuat begitu adalah untuk menampilkan diri mereka dikhalayak umum khususnya kepada penyokong-penyokong parti mereka. mengapa? nasib dan nyawa kepimpinan mereka dalam parti atau pun parti itu sendiri sebenarnya berada dalam keadaan tenat. tinggal nyawa2 ikan. justeru itu sesuatu yang panas dan pedas perlu mereka nyalakan untuk meneruskan kehidupan dan mengekalkan populariti.

sedar atau tidak selagi ianya di ucapkan oleh bukan melayu, mereka ini akan terlepas. sekiranya orang melayu yang berbuat demikian, harus di beri hukuman. begitulah sukarnya menjadi melayu.

5 Comments:

Blogger diya said...

owh. klw psl yoga tu mmg diya agak ternganga2 lah. sbb sblm ni, xde lak yg kecoh2 psl tu. diya siap niat dh sblm ni, klw ada peluang, nak belajar yoga. nampak cam best je lipat2 badan. eheh :p

11:50 AM  
Blogger MZ said...

apa? diya nak blajar yoga? pak cik nak juin! nak itotttttt :D

2:23 PM  
Blogger Oren said...

pakcik, interesting entry..

about this yoga thing, a lot of us r confused.. mungkin pakcik berminat nak baca an entry about the topic at http://life.izham-miyake.com/ menarik gak..

about soi lek and PPP, well i agree everybody is trying to be the hero for their people. mereka sekadar melaungkan apa yg mahu didengar oleh pengikut mereka bukan apa yg terbaik untuk mereka dan rakan2 dari bangsa lain. malangnya melayu juga yg jadi sasaran. macam pakcik cakap , kesiannya menjadi melayu.. but having said this, what do u plan to do pakcik? or what do u think should be done to upgrade malay's position in this multiracial country? supaya sentimen dan provokasi perkauman ni tidak lagi kedengaran? sekadar inginkan pandangan pakcik...;D

4:33 PM  
Blogger Kujie said...

pakcik...huwaaa.....ni dtg jengok intai2 dgn sebelah mata.

amponkan patik ye pakcik...kesibukan dari pahang sampai ke kedah....

8:58 PM  
Blogger MZ said...

oren. pandangan pak cik radikal :)) muahahaha

kujie. kesibukan lah kunun nya eh? :p wat korban tak jemput ke?

11:09 AM  

Post a Comment

<< Home