Tuesday, August 28, 2007

Anak- anak ku ...

pak cik memang garang kat anak2 pak cik. kalo pak cik naik hangen & ilang sabar, abis teruk dia worang kene rotan. pernah satu kali tu bonda pak cik sendrik sound pak cik ... kenapa buat anak2 mcm tu? depa tu masih kecik2 lagi ...

tak di nafikan pak cik memang akan rasa amat bersalah lepas tu. nasib baik orang cakap, memori kanak2 ni pendek. dia orang mudah melupakan. kalo bergaduh pun .. kejap lagi leh baik2 semula. mungkin sebab tu anak2 pak cik kira rapat gak dengan pak cik.

si juber, anak pak cik yang kecik skalik .. memang tido dengan pak cik dan bini pak cik. lepas bini pak cik pergi keje, pak cik masih tido tinggal lah dia dengan pak cik. kalo dia dah bangun tengok tibi pun, dia masih akan baring2 seblah pak cik. kacau2 pak cik tido.

si ibai, anak lelaki yang tua, walau pun agak takut2 dengan pak cik, masih cuba merapat2 kan dengan pak cik. malam tadi pak cik panggil dia ... mari sini ibai, dah lama ayah tak tengok perut ko yang gendut tu. dia pun baring seblah pak cik .. sambil pak cik usap2 perut dia yang gendut tu kami pun berbual2.

si ayid, anak nombo tiga, pun turut serta malam tadi. bergurau senda atas katil. ayid, ayid tahu tak? ayah sayang ayid, pak cik cakap pada dia. 'kalo ayah sayang naper ayah rotan ayid' jawab dia. huh ! 'sebab ayid degil tak mo baca buku' jawab pak cik cuba kaber line.

si suraya tak juin malam tadi. dia dah tido dalam bilik dia.

si juber ntah mcm mana rapat dengan si ibai abang dia. semasa si juber sakit gigi di kampung minggu lepas sampai bengkak muka dia dan menangis malam2, si ibai lah yang tolong mama dia menjaga si juber. terharu plak mama dia sampai mama dia berjanji nak beli adiah untuk dia. pak cik memang dah pesan pada si ibai, dia abang yang tua, kene jaga adik2. 'ibai, ayah tader nanti ibai kene jaga adik2 tau ...'

i don't know what is waiting for them in future. i cud only hope it will be fine and better than what their father has hone thru ..

.

"having a children, that is the holistic objective of human existence .."

6 Comments:

Blogger Merakemas said...

Pakcik....best nyer ada ramai anak yerk.... Merak ada 2 orang jerrrr... Best le dapat anak2 baik cam anak2 pakcik nih.....Biasa nyer...kalo bapak garang, bengis, tegas....anak2 mesti baik.... cam bapak merak.....huhuhu masa kecik2 nak tengok muka dia pon takut....sebab tu Merak jadi baik bila dah tua...... Pakcik buat yang betol tuh.....

12:09 PM  
Blogger aria ayumi said...

adehh. tak mo ah jadik anak pakcik. nnt kene rotan. *larikkk* hehe :p

1:23 PM  
Blogger nuu_OL said...

pokcik ramaginye anak pokcik.suka gotan kee..mcm ayah cikgu ahhh time muda2 dulu

3:27 PM  
Blogger zura lias said...

erk..pokcik..cancel le jd anak angkat..nnti kene rotan..tatuttt...xmo..xmo....hikss..

8:13 AM  
Blogger Jie said...

sy nangis baca entry ni..missed adik2...kami ramai 8 org..time kecik2 tak rapat sgt..tp bile dh masing2 berkeluarga...7 org dh kawen ....lebih rapat dr dulu.

Anak2 sy dh besarĀ² pun masih rapat..masih jln2 dgn mama dia..tp sy rindukan dia org kecik2...rasa cepatnya masa berlalu....

11:06 AM  
Blogger MZ said...

merak. naper dua worang jek? :p pak cik pun harap pak cik di landasan yg betul. cuma kene beringat slalu lah.

diya & juera. kalo ko dua worang pak cik tak rotan. pak cik cepuk2 jek montot tu. boleh? :p

nughul. pak cik tak suka rotan pun. sedey woo pas tu :(

kujie. naper nanes lak? kenangan mengusik jiwa ekk?

9:25 AM  

Post a Comment

<< Home