Wednesday, March 26, 2008

*saya bangga saya anak malaysia* bak kata nabil ...

satu perkara yang harus di puji tentang orang2 amerika adalah, mereka sangat patriotik. kalo di tanya tentang kekuatan amerika ... kekuatan mereka adalah .. walopun penduduk nya yang berbilang bangsa, sekira nya berlaku malapetaka, mereka akan bersatu padu atas nama amerika untuk mengharungi bencana itu bersama-sama. perasan tak? bendera amerika jelas terpampang dan di guna kan di mana2.

mungkin orang2 kita, melayu ke, india ke, cina ke, atau pun yang lain2 nya amat pemalu untuk menunjuk kan semangat patriotik mereka. kalo di hari kebangsaan pun jenuh di iklan kan dalam tivi agar rakyat mengibarkan jalur gemilang. satu soalan yang mudah ... adakah setiap rumah di malaysia ini ada menyimpan jalur gemilang? adakah setiap seorang dari kita mempunyai jalur gemilang? justeru itu semangat kita untuk mengibarkan jalur gemilang hanya pada hari kebangsaan sahaja. tak heran lah .. kalo anak pak cik yang umur 5 tawon itu kalo nampak jalur gemilang sahaja dia akan menyebut 'merdeka, merdeka'.

contoh jelas pada pru yang baru lepas ... hanya bendera parti2 politik yang di kibarkan. bendera malaysia tak kelihatan di mana-mana. apatah lagi bendera negeri! cuba lihat bangunan2 opis kerajaan atau swasta, lihatlah keadaan bendera malaysia dan negeri. ada yang dah koyak rabak dan dah usang. itu pun kalo ada di kibarkan bendera2 itu. ini baru soal bendera.

yang slalu pak cik persoalkan di dalam hati, amat payah untuk membaca, melihat dan mendengar tentang pencapaian atau pun berita perkembangan tentang atlit2 malaysia yang bertanding di luar negara. tak kisah lah apa jenis sukan sekali pun. pak cik rasa media2 tempatan sepatutnya memberi mereka liputan yang meluas walopun prestasi mereka tidak hebat atau pun sukar mencapai kemenangan. sekurang2 nya liputan itu akan membakar perasaan dan semangat anak2 muda remaja untuk menyertai sukan dan sebagai nya.

liputan yang meluas akan menarik perhatian kompeni besar untuk menaja atlit2 malaysia. kompeni ini akan mendapat 'iklan' dan atlit2 mendapat wang yang di perlukan. sekurang2 nya masalah wang dapat di atasi menerusi cara ini.

ini baru di sebut tentang sukan. berita2 lain juga masih perlu di liputi tentang anak2 malaysia yang bekerja, berjuang, balajar di luar negara.

kalo setakat sekali pergi angkasa dan itu pun di taja oleh kerajaan malaysia dan barulah media2 yang di kuasai oleh kerajaan hendak membuat liputan ... siapa patut di salahkan tentang kurang nya semangat patriotik? rakyat atau negara yang di pilijh oleh rakyat itu?

1 Comments:

Blogger Jie said...

dia org cuma bagi liputan yg ada nilai komersial saja....yg dirasmikan oleh pak2 menteri..

lepas pak2 menteri balik....abis!

setakat itu saja..bukan ttg liputan media..segala perancangan pun stop kat situ saja.

Kita memang lemah dlm pengurusan..

10:10 PM  

Post a Comment

<< Home