Thursday, August 28, 2008

Ketuanan Melayu? Satu.

"not under my name" .... ujar ibu bapa dan sedara2 mereka2 yang terkorban dalam peristiwa 9/11 di amerika kepada kerajaan mereka yang beria-ia menyerang iraq dan afghanistan dalam kempen 'war on terror'.

adakah perlu nama bangsa saya di sebut dan di laungkan dalam perjuangan politik yang hanya memberikan faedah kepada yang sedikit yand sudah pun kaya-raya lagi berkuasa?

macam mana memperjuangkan nasib melayu sedangkan bahasa melayu sendiri kamu pinggirkan? 'presint' di putrajaya tu sapa punya idea? nama parti melayu kamu bahasa apa? siaran2 langsung di tv guna bahasa apa? klia? bahasa minangkabau kah itu? klcc? itu bahasa orang utara?

dalam soal bahasa yang kita sendiri gagal mendaulatkan wajarkah di war2 kan kita ini memperjuangkan bangsa melayu? jangan kata ini perkara leceh. kalau leceh sila cuba mansuhkan bahasa malaysia sebagai bahasa kebangsaan!

orang2 perancis, cina, sepanyol, belanda dan lain2 akan mendahulukan bahasa ibunda masing2 dalam segala hal lebih2 lagi dalam acara2 sukan yang di tayang ke-seluruh dunia. bagaimana dengan kita?

itu baru soal bahasa. belum lagi agama. apatah lagi ekonomi dan harta. kebudayaan dan kesenian.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home