Wednesday, September 10, 2008

Buat Bodoh ...

tetiba pada perhimpunan umum di pagi jumaat, nama pak cik di panggil ke hadapan oleh cikgu disiplin. kesalahan pak cik dan beberapa pesalah yang lain pun di umumkan. di hadapan segala murid. di belakang segala guru duduk. malu? mungkin. tapi api kemarahan lebih menguasai emosi pak cik.

"nak aku amuk ke orang tua ni?" bisik hati pak cik sambil menjeling kepada guru disiplin yang sedang merapu di atas pentas.

masuk sahaja ke kelas dengan emosi yang berantakan, pelajar2 perempuan menjeling2. pak cik tak pedulikan mereka. juga pada rakan2 pelajar lelaki lain nya. pak cik tak pernah kisah pada tanggapan orang lain.

ingatkan sudah habis episod bodoh tadi. malangnya apabila masuk seorang guru perempuan, dia memanggil pak cik ke hadapan ke meja guru dan mula bersyarah dan berleter. sekali lagi api kemarahan pak cik marak menyala. walaupun mulut cikgu becok berkata-kata namun tak sepatah pun perkataan nya yang pak cik dengar. pak cik sibuk berdialog di dalam hati. di dalam kepala sendiri.

"dia ni tahu ke tak aku tak bersalah?"
"kenapa dia tak tanya dulu apa cerita sebenar?"
"sudahkah aku di buktikan bersalah?"
"mengapa semua suka menghukum tanpa usul periksa?"
"logik ke guru2 mengajar aku melakukan ketidak adilan?"
"bukankah sekolah ini tidak sepatutnya mengamalkan polisi hukum tanpa bicara?"

macam2 lagi dialog sendiri pak cik dalam kepala sambil pak cik buat endah tak endah kepada cikgu perempuan tadi. buat bodoh! mungkin itu membuatkan dia sakit hati dan leteran nya bertambah kuat dan rancak. namun pak cik tak dengar sebutir habuk pun. alam macam sunyi sepi. segalanya bisu. dan pak cik merasa kerdil dan sendirian. ada lonjakan dan tuntutan perasaan agar melakukan sesuatu. agar dunia tahu dan sedar ketidakadilan ini.

"haruskah aku tampar mulut cikgu ini biar berdarah?"
"haruskah aku pergi berhadapan dengan cikgu disiplin dan memberinya hadiah buku lima?"
dialog2 baru di batu jemala kepala pak cik yang mula bersifat mereng dan memberontak.

.

teringat salah satu kisah bodoh masa di sekolah. terlalu banyak sebenarnya. mana2 cikgu yang tidak sedar betapa besar peranan mereka dalam pembentukan jati diri murid-murid sekolah besar kemungkinan akan menyumbang ke arah keruntuhan jiwa muda yang merupakan tenaga dan harapan masa depan bangsa dan negara. paling malang membunuh potensi-potensi jiwa yang mampu menyinar bagai mutiara atau berlian di masa hadapan. musnah lah harapan.

hajat hati memetik bunga
di semat di dada dekat di hati
tapi jika hampa dan kecewa
tiadalah erti hidup biarlah mati.

7 Comments:

Blogger diya said...

huhu. cikgu mana lah yg pot pet byk tu pakcik... ni cite ms bila pakcik?

9:51 PM  
Blogger MZ said...

masa pak cik form 6 :D

11:31 PM  
Blogger nuRin said...

p'cik

12:34 PM  
Blogger MZ said...

ya ...

2:38 PM  
Blogger yonna bebot =) said...

lol..
form 6 ke.
pakcik buat kesalahan ape?
iskk.
pakcik cite cekgu2 mrh pakcik.
tp pakcik x cite pakcik buat ape
hahaha..

continue plz :p

tp tu la pakcik.
org suka menuduh tanpa usul periksa.
sangat la sedih bukan..
padahal bukan slh kita.
org akan ckp.
kita umpama menegakkan benang yg basah

5:15 PM  
Blogger Jie said...

wah tajuk entri!

org cerdik buat² bodoh pun orang dapat kenal..
mcm pakcik kita ni...kan kan...

9:15 PM  
Blogger MZ said...

yonna. kontinu? panjanggggg citer nya :p

kujie. pelan2 cakap cerdik tu. sogan den! ;)) hu hu hu

11:14 PM  

Post a Comment

<< Home