Friday, September 12, 2008

melayu & islam : the collision.

banyak sebenarnya perlanggaran dalam dunia ini samada yang di sengajakan atau tidak. yang merbahaya dan sebaliknya. contoh yang di sengajakan adalah seperti link ini : http://marahku.blogspot.com/2008/09/and-now-for-something-completely.html

perlanggaran kosmik, perlanggaran atomik, perlanggaran saintifik yang di sengajakan bertujuan menghasilkan teknologi baru untuk industri berat dan tinggi. contohnya pemotongan dan penyambungan besi secara otomatik yang berkuasa tinggi dan laju.

tapi apa yang pak cik tertarik nak sebut kali ini adalah perlanggaran pahaman assabiyah dan islam. perlanggaran yang telah lama berlaku sejak wujudnya manusia sehinggalah sekarang. yang dahulunya kita rajin menyebut berlaki di kalangan masyarakat arab. tetapi kita jarang menyebut perlanggaran ini berlaku di dalam masyarakat kita. perlanggaran fahaman melayu dan islam.

segala-gala nya akan berbalik kepada soal aqidah dan tauhid. soal kepercayaan. yang sepatutnya di translasikan ke dalam kehidupan seharian. sesetengah ahli sufi mengatakan tidak sah air sembahyang yang tidak di mulakan dengan bacaan bismillah sedangkan ia bukanlah rukun. rahsia nya adalah ahli sufi tadi menaksirkan bacaan bismillah itu sebagai niat, salah satu rukun. islam itu bukan sahaja tersekat kepada lima rukun isalam tetapi meluas merangkumi cara kita menjalani kehidupan, ungkapan yang biasa di dengar. untuk melayakkan cara kehidupan itu sebagai ibadah dan sebagai islam ia haruslah di sertakan dengan niat. niat kerana allah. "dengan nama mu ya allah".

bagaimana jika kita di tawarkan untuk membeli saham sebuah bank konvesional pada harga murah, pada harga ESOS (skim pilihan saham untuk pekerja) misalnya, yang membolehkan kita membuat keuntungan ribuan ringgit? tertarik dan menarik? secara undang2 ianya sah. orang melayu tidak ada masalah. namun dari segi islam ianya salah kerana unsur riba. sebagai muslimin dan muslimat ia menjadi masalah, tidak boleh dan haram.

kembangkan isu ini kepada amanah saham nasional dan amanah saham bumiputra. satu sistem murni yang di cipta untuk bumiputera. untuk orang melayu. ia nya halal di sisi undang2 sivil dan konvensyenal. tetapi dari segi islam? samada ia nya haram atau syubahah, sesuatu yang di ragui halal haram nya, secara otomatik ia perlu di elak dan di jauhkan.

jika ianya bukan halal secara mutlak mengapa ia dicipta sedemikian rupa? sejak pertanyaan ini di utarakan lama dahulu mengapa tidak ada perubahan di buat?

jawapan nya mudah sekali. yang mencipta itu tidak mengendahkan tentang islam.

isteri pak cik penyokong tegar BN. pak cik beritahu kepada dia lama dahulu apabila dia pergi memangkah BN dalam pilihanraya; "selama 4 tahun itu kamu jika kamu mati, tidak masuk syurga". tapi bini pak cik tak kisah. tak endah. tak mengapa, pak cik hanya menjalankan tanggungjawab pak cik.

apa niatnya semasa memangkah. walaupun baca bismillah sekali pun ... apakah yang benar2 terlintas di sanubari? untuk melayu atau untuk islam?

fatwa hadi awang yang menyebut bahawa sesiapa yang tidak menyokong PAS adalah bukan islam membuat ramai yang marah. orang UMNO pastinya. tapi ramai yang buat bodoh sahaja. tidak peduli.

ada yang mengatakan ia adalah soal hati. apa yang tersimpul di hati hanya diri sendiri dan Allah yang mengetahui. niat untuk apa dan siapa? tapi benarkah begitu?

bapa saudara rasulullah saw tidak pernah mengucap kalimah syahadah walaupun setelah di ajar baginda ketika meniup nafas terakhir. beliau bukan islam. mungkinkah niat nya murni agar beliau kekal sebagai kafir dan masih mendapat layanan istimewa dari kaum quraish dan lain nya di Mekah bagi membolehkan beliau melindungi rasulullah saw? dengan kehadiran beliau rasulullah saw tidak pernah di apa-apakan. mungkin itu tujuan nya yang sebenar? namun apabila di tanya kepada rasulullah di kemudian hari, baginda mengatakan Abdullah seorang kafir dan terpulang kepada Allah bagaimana seksaan beliau di alam akhirat nanti.

UMNO di tubuhkan atas dasar assabiyah, iaitu Melayu. PAS pula serpihan terbit dari UMNO kerana ia bertunjangkan Islam. mudah, ringkas dan jelas.

wujud pula persoalan tentang niat, perlaksanaan yang ekstrim, pemahaman liberal, dakwah secara bijaksana dan sebagai nya. ini lebih mengkalutkan. membuat yang samar menjadi kelam. mungkin sudah sifat manusia begitu. menyusahkan apa yang mudah. intipati surah al-baqarah!

anugerah terbesar kepada manusia adalah akal dan sifat ingin tahu. bagaimana kita menggunakannya terpulanglah. dan apabila tiba soal syurga dan neraka apakah tindakan kita selanjutnya?

ini bukan soal politik, antara UMNO dan PAS. ini bukan soal melayu dan bukan melayu. ini adalah soal akidah. soal tauhid uluhiyyah.

selagi dihimpit masalah kecetekan ilmu dan kurang pemahaman, malah di belenggu ketiadaan daya ingin tahu dan atau pun ketiadaan usaha-usaha mendalami ilmu, selain dari berserah dan mengikut yang majoriti membabi buta, dan akhir sekali di butakan oleh matlamat keduniaan, selagi itulah perlanggaran melayu dan islam akan terus berlaku. di peringkat individu. dan juga secara amy nya berlaku di peringkat ummah, masyarakat, negeri dan negara. dan umat masyarakat yang mendapat hak keistimewaan menganut islam melalui kelahiran itu sendiri yang membenarkan ia nya berlaku.

wallahualam.
.

pertama kali terdengar rukun agama malam tadi ... 3 perkara. iaitu rukun islam, rukun iman dan ihsan. bab ihsan yang kurang pasti tu. apa yang ustaz tu terang semacam tidak konsisten dengan pahaman umum selama ini. yang di terangkan lebih menjurus kepada soal tauhid. tidak kepada soal akhlak dan sifat-sifat terpuji yang di guna pakai sejak lama. nampak nya kene buat kajian dan selidikan sedikit mengenai bab ihsan ini.

* last edited @ 2.47 pm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home