Thursday, September 18, 2008

Ngomel Skit!

kalo kita bercakap hal keburukan orang lain, perkara itu yang benar, mengumpat lah nama nya tu.

kalo kita bercakap hal keburukan orang lain, perkara itu tidak benar, memfitnah lah pula nama nya.

dibenarkan kita untuk bercakap perihal keburukan orang lain demi menegakkan hukum. contohnya kita di hampiri oleh seseorang bertanyakan si polan bin si polan. hajatnya adalah untuk menjadikan si polan itu sebagai menantu. di bolehkan kita untuk memberitahu perkara sebenar dan itu pun hendak lah di sampaikan dalam cara yang elok dan manis penuh berhemah dan sopan santun. seperti " si polan itu sebenarnya seorang doktor yang tidak bertauliah bla bla bla ...".

antara tazkirah yang pak cik dengar tempohari untuk di kongsi bersama. selamat beribadat dan berehat2 di hujung minggu. and be safe ya!

9 Comments:

Blogger anaiis said...

Pakcik, how are you, so long no read. Ya, saya amat bersetuju dengan kata kata hikmah tersebut. Hidup pakcik!! :p

5:11 PM  
Blogger MZ said...

hey there! long time indeed :p
long live to ya as well :)) muahahaha. i luv the pineapple tart too u know! :p

5:34 PM  
Blogger sd. said...

kalau bercakap pasal keburukan sendiri? samada yg betul atau x betul...

haa...cube pk apa yg bleh kite panggil.. heh.

selamat berpuasa~

10:27 PM  
Blogger Jie said...

selamat bercuti hujung minggu pakcik

10:50 PM  
Blogger farah aminuddin said...

haaa.. tazkirah yg sesuai utk hujung minggu..haha.. =p

btw rsnye ramai je manusia bercakap tentang keburukan org lain kn..eheh

6:08 PM  
Blogger arsaili said...

salam..sharing is caring...good sharing indeed

12:52 PM  
Blogger Hanna J. Potter said...

thanks krn share post ni. nani pon lupa dah psl ni, nasib baik ade org sudi igtkan. ye la bulan pose ni, bagus kite remind benda yg baik kt kwn2~!

1:26 PM  
Blogger Jie said...

bz sgt gamaknya ni.....maklum nak bercuti..settlekan itu ini kot..
apa pun moga dilindungi Allah selalu dan dipermudahkan segala urusan

9:01 AM  
Blogger MZ said...

sayda. itu muhasabah diri namanya. di galakkan di buat tiap2 hari sebelum masuk tidur ...

kujie. selamatttt ...

farah. mender tu memang seronok di buat :)) muahahaha

arsaili. tq bro.

nani. ur welkam. :D

kujie. sibuk n tak sehat skit lah cik paun kujie. n thanks for the well wishes.

11:15 AM  

Post a Comment

<< Home