Wednesday, September 24, 2008

sejemput kata sebaris ayat ...

minta maaf, pak cik kurang sehat sedikit dan di tambah lagi dengan kebizian.

semasa zaman kegelapan pak cik, ketika melepak dengan kawan2 di plaza chi liung, klang, dah bosan bermain video game dan snooker, kami tetiba terserempak dengan ramai manusia bangsa cina berpusu2 ke pawagam. kehairanan, kami pun menyibukkan diri. rupa-rupa nya cerita 'royal tramp'. kami pun turut sama berasak2 beli tiket dan memenuhi pawagam. pecah perut ketawa tak ingat dunia dalam panggung tu. begitulah bagaimana pak cik meminati manusia bernama stephen chow sing chi, one of my idols and heroes :D.

minggu lepas pak cik menonton cerita "Chinese Odyssey Part 1 - The Pandora Box" di RTM2, semasa selak2 chennel tv. tapi cuma sempat menonton bahagian akhirnya. dan hari isnin lepas i made it a point to watch its second part "Chinese Odyssey Part 11 - The Cinderella" and i did. sorry guys, i love this movie so much. bagus tak bagus nya citer ni, pak cik rasa salah satu adegan dalam ni telah di ceduk oleh cerita 'gladiator' lakonan russel crowe.

cerita ini berlatarbelakangkan sastera klasik china 'journey to the west' yang sangat masyhur. pelbagai drama tv, wayang, kartun dan sebagainya telah dihasilkan berinspirasikan cerita klasik ini. terbaru sekali cerita kungfu di mana jackie chan dan jet li di satukan. cerita kartun 'dragon ball' juga adalah salah satu karya yang di pengaruhi oleh nya.

cerita 'chinese odyssey' merupakan titik tolak bagi pelakon nya stephen chow sing chi menumpukan kreativiti ke arah cerita2 komedi yang lebih serius dan berkualiti, tidak lagi lawak2 slapstik yang kebodohan. bagi peminat beliau seperti pak cik tak kisah pun sebenarnya. tetapi ia nya mungkin pembaharuan yang penting bagi beliau. lima tahun kemudian, 1999, beliau mengarah cerita 'King Of Comedy', sebuah komedi serius yang berlatar belakang kan pengalaman beliau dalam peringkat awal penglibatan di industri perfileman. begitulah seterusnya hingga kita dapat menonton cerita hebat 'kung-fu hustle', 'shaolin soccer' dan 'cj7'.

sekarang beliau sedang mengusahakan filem 'dragon ball'. sebagai peminat beliau dan juga cerita kartun tersebut, tak sabar pulak nak tunggu ... tahun depan tu.

kalau nak citer pasal mamat ni .. memang berjela-jela lah. cukuplah sesikit ya.
.

raja petra kamaludin atau pun rpk dengar khabar nya telah di tahan bawah ISA selama 2 tahun di Kamunting. masalah penggunaan ISA ni dah la lebih banyak di pertikaikan dan di dakwa sebagai zalim. samada zalim atau tidak, memisahkan si ayah dari anak2, suami dari isteri di bulan ramadhan dan aidil fitri yang tak lama lagi ini, bagi pak cik ia adalah satu tindakan yang kurang bijak.

ada yang menyalahkan Pak Lah. sebagai ketua kerajaan. bagi pak cik, ia nya kesilapan kerajaan secara umum, secara kolektif. bagaimana sekumpulan yang ramai boleh bersekongkol dalam perkara demikian? sia-sia lah perletakan jawatan Menteri Undang2 tempohari. masuk angin keluar asap.

itulah permasalahan pak cik dengan kerajaan sekarang. banyak bersikap sombong dan angkuh. komen2 dan pendapat awam tak di pedulikan. malah di tepis dengan alasan2 yang mudah dan remeh temeh.

terus terang pak cik tak berkeyakinan jika TPM sekarang menggantikan PM, ekonomi kita akan bertambah baik.

jika kerajaan tidak berubah kepada mesra rakyat, bagaimana ia nya mampu berubah kepada mesra pelabur2 dan peniaga2 di dalam dan dari luar negeri? bagaimana ekonomi boleh di perbaiki?
.

raya tahun ini mula2 akan beraya di subang dengan mak dan ayah. lepas zohor barulah bertolak ke putrajaya. mungkin tahun ini beraya di sana dan bukan di kampung di lenggeng. kak ipar masih di tahan di hospital. baru semalam beliau di bedah sekali lagi. selepas pembedahan pertama, tekanan darah nya walaupun stabil tetap sesekali mengalami peningkatan yang tinggi. beliau juga demam2. samada beliau dalam keadaan sedar atau tidak, pak cik pun kurang pasti. harap2 nya dengan pembedahan kedua ini situasi beliau akan semakin pulih, insya'allah.

mungkin juga pak cik akan balik sebentar ke lenggeng. ada sanak saudara yang perlu di lawati. lebih2 lagi anak2 abang ngah yang baru meninggal beberapa tahun yang lalu.

kemudian hajatnya nak balik sebentar ke kampung di melaka. ayah sedara pak cik tak sehat di pembaringan dan tak boleh bangun dengan sendiri lagi. kena lah di jenguk kan? lebih2 lagi dahulu dia pernah menjaga pak cik sementara waktu dan berhajat untuk mengambil pak cik terus sebagai anak dia. mak pak cik tak bagi.

harap2 sempatlah menemui pak cik sedara tu. baru tadi dapat perkhabaran ayah rakan sekerja pak cik meninggal di kampungnya di perak. salam takziah buat beliau.

banyak betul dugaan dan cerita2 sayu tahun ini ...

3 Comments:

Blogger Jie said...

plaza chi liung..hahahaha
sy pernah date p tgok cite cine kt situ sekali..kehkeh

6:03 PM  
Blogger yonna bebot =) said...

wahh..
zaman kegelapan ke zaman jahiliyah ni pakcik!!! hahahha..

balik lah menziarahi mereka2 yang dah tiada daya :)

6:04 PM  
Blogger Oren said...

akum pakcik... ini baru kali pertama saya singgah di blog ni... tertarik dgn pandnagn pakcik mengenai politik negara masa kini.. kata pakcik, TPM is not the suitable person to replace our current PM.. so, who is pakcik? Who's ur fav?

6:47 PM  

Post a Comment

<< Home