Thursday, September 18, 2008

Trengkas 2.

percaya atau tidak, pak cik seakan bermimpi beberapa tokoh akan di tahan di bawah akta ISA. selang dua hari, berlaku lah penahanan 3 insan di bawah akta ISA.

pak cik cukup sedih sebenarnya. perkara sedemikian tidak sepatutnya terjadi. penggunaan ISA bukanlah jalan penyelesaian. kejadian yang menimpa kakak ipar sedikit sebanyak mengalih perhatian pak cik daripada isu ISA itu.

sebenarnya segala masalah hari ini adalah berakar umbikan masalah ekonomi. ekonomi yang merudum menyebabkan undi orang2 cina lari. begitu juga masalah orang india bertambah serius dengan melesetnya ekonomi. begitu juga dengan orang melayu. itulah perkara pokok nya.

oleh itu walau apa pun yang berlaku sekarang ini pihak kerajaan mestilah menumpukan usaha untuk membaikpulihkan ekonomi negara. masalah perkauman itu adalah masalah sampingan sahaja. begitu juga masalah anwar. masalah UMNO. masalah SAPP.

telah di persetujui sejak sekian lama dan di jadikan peraturan bahawa jika berlaku krisis dalam mana2 kapalterbang, juruterbang, pembantu juruterbang dan jurutera penerbangan akan membahagikan tugas untuk menangani mana2 masalah di dalam kapalterbang dan mesti ada seseorang yang senantiasa terus bertanggungjawab dan memberi perhatian menerbangkan pesawat. itu adalah perkara pokok. kapaterbang harus terbang. seseorang mesti memastikan nya.

begitulah juga dengan masalah negara. seseorang mesti terus bertanggungjawab mentadbir negara. menangani masalah ekonomi. masalah2 lain hanyalah masalah sampingan yang harus dideligasikan kepada mereka2 yang berpengetahuan dan arif tentang masalah2 itu. dan segala tindak tanduk kerajaan mestilah bertunjangkan motif dan objektif memelihara kepentingan ekonomi negara.

malangnya ... penggunaan ISA, penutupan blog, keputusan2 pemimpin yang tidak tetap dan tegas tidak menyumbang ke arah memantapkan ekonomi negara. malah mampu memburukkan lagi.

tak kan lah tiada sesiapa pun dalam kerajaan dan pentadbiran yang mampu mengingatkan perdana menteri, kabinetnya dan menteri2 nya yang lain perkara ini?

percayalah .. jika ekonomi negara bertambah baik, rakyat semakin senang dan kaya, tiada sesiapa pun akan peduli apa yang anwar ibrahim cakapkan. tiada siapa akn bercakap pasal menukar kerajaan.

but the hungry man is the most angry man ...

3 Comments:

Blogger Rya M said...

saya sangat setuju, and im HUNGRY!

3:39 PM  
Blogger Jie said...

rupanya bulan puasa tidak sikit pun menjejaskan "selera" masingĀ²..
masingĀ² sibuk berpolitik keterlaluan
tinggal kita...berkicau sana sini

3:47 PM  
Blogger MZ said...

azra. jgn jadi singa betina lapor udah :p

kujie. pada mereka tader beza pun. sekularrrrrrrrrrrr kan ...

9:56 AM  

Post a Comment

<< Home