Wednesday, March 26, 2008

*saya bangga saya anak malaysia* bak kata nabil .. II.

mengenai ulasan pak cik terlebih dahulu tentang pru dan implikasi nya selepas itu. salah satu implikasi yang tak pernah terpikir oleh sesiap sebelum ini adalah dari segi undang2.

ramai pihak yang tak paham atau kurang mahir dan fasih tentang soal perlembagaan dan undang2 negeri dan persekutuan. akibat nya ... ada yang telah tersilap langkah dan terkhilaf bicara. yang paling jelas dapat di jadikan contoh adalah kesilapan DAP ketika membantah pemilihan ADUN dari PAS oleh YAM Raja Nazrin bagi jawatan Menteri Besar Perak. akibat nya ... mereka mendapat malu sendiri. blom lagi di kira kemarahan rakyat Perak.

dan yang paling mengharukan sekarang adalah soal perlantikan Menteri Besar Trengganu. sama2 kita lihat bicara dan aksi-aksi mereka yang terlibat. ada yang telah memperlihatkan sikap kurang ajar mereka. ada yang cukup angkuh dan sombong. ada yang telah menunjukkan kebutaan mereka dalam soal peruntukan undang2.

mungkin sebahagian dari kita muak dengan cerita2 politik. akan tetapi ini juga adalah soal rakyat. soal keluhuran undang2 dan perlembagaan. salah satu rukun negara!

mari kita lihat kesudahan nya.

tidak silap pak cik katakan ... soal menteri besar trengganu ini boleh mempengaruhi soal perdana menteri. kalo menteri besar terengganu yang di pilih oleh Majlis Pemangku Sultan trengganu di beri undi tidak percaya, Perdana Menteri juga mungkin akan menerima nasib yang sama. tetapi bukan dari parti pembangkang. bukan dari raja-raja dan sultan-sultan. tetapi dari ahli-ahli politik kerajaan sendiri.

sama-sama kita lihat ...

3 Comments:

Blogger zura lias said...

humang aii..skali updet..berjela-jela..suke nabil..x suke tgk F1..suke politik Malaysia skarang..sy atr org yg xtau sgt pasal perlembagaan..n sbb pilihanraya nie..baru search...ape namenye undang-undang kat malaysia dgn perlembagaan..

*ada gaya nk jd ahli politik tak pokcik?*..hikkkss...

2:01 PM  
Blogger MZ said...

ada juera, ada. leh aaaa ganti tempat uncle samy mcm tu :D tsk tsk tsk

2:04 PM  
Blogger Jie said...

saya suka baca dan abil tahu ttg politik..yg brwarna warni bak pelangi petang..dan penuh dgn 'soap drama'

he he he...

Politik adalah ruang dan medan yang tak pernah kosong. Ia sentiasa penuh bahkan bersesakan dengan para pendekarnya.

10:17 PM  

Post a Comment

<< Home