Saturday, August 11, 2007

Aku Sorang Mat Rock ... Si Dia. Bahagian Dua.

sejak ada adek angkat nih ... pak cik macam biasa je ngan si dia. adik ngan abang angkat je pun kan? nak wat camner lagi? pak cik bukan nya biasa atau pun pandai bab2 cenggini. kalo jumpa si dia di sebelah siang pun kalo terjumpa di kampus masa nak gi kelas atau proses tukar kelas atau masa melepak tunggu kelas selanjutnya. kampus pun kecik jek, memang lah kebarangkalian akan terserempak dan ternampak adalah besar. biasanya kalo jumpa pun sebelah malam kalo tader kelas. atau pun sesama gi library tapi duduk asing2 dlm tu. setakat tu je lah.
kalo kuar gi deting ke bandar tu ... tader aaaa. pak cik tak biasa. baik berdua2 an atau pun reramai. kalo gi bandar pun pak cik jarang2 gak.
si dia pun selalu gak bagi apa2 makanan, lauk pauk dan buah2an bila si dia pulang dari rumah hujung2 minggu. dah orang bagi pak cik amik je lah.
pada semester ke dua, ada satu ketika tu, member pak cik ajak pak cik kuar ke bandar. dia ni pun sebenar nya rakan sekelas ngan si dia. bersungguh2 dia ajak pak cik. kuar jalan2 je dia cakap sambil senyum2. pak cik dah saspek samting dah. pak cik tanya dia apa dia ... dia tak mo bagitau.
naik lah bas nak gi bandar. bila bas berhenti di perhentian bas kat depan, pak cik nampak si dia plak naik bas ngan kawan2 dia. member pak cik ni senyum2 lagi. pak cik dah panas dah. ni mesti dia orang komplot nih.
sampai ke bandar, tetiba jek grup pak cik ngan grup si dia ni jalan sesama. erkk .... macam mana ni? kawan pak cik nih lagiiiiiiiii tersenyum2 macam kamben. si dia lak wat2 macam tader pe pe pun. pak cik pun tanya lagi kawan pak cik nih ... "korang komplot eh? pekena aku deting ngan dak tu?" kawan pak cik senyum dan sengeh2 lagi. siap gelak2 lagi. pak cik naik hangin ... terasa di permainkan. pak cik pun pusing ... gi perhentian bas, naik bas, balik hostel. ampeh jek.
petang tu bila kawan pak cik ni balik .. dia pun citer, bila pak cik balik tu, si dia tu bantai menangis kat bandar. pak cik cakap ... padan aaaa muka. ngan kawan2 pak cik tu pun pak cik syarahkan. kalo nak ajak deting pesal tak ajak pak cik sendiri secara terus dan langsung? kenapa kena komplot2 mcm tu? yang pak cik hangin sangat tu sebab kawan pak cik tu lah ... sengeh2 dan gelak2 mcm dia dah berjaya mengenakan pak cik.
esok nya pak cik jumpa si dia kat depan library. pak cik tanya .. naper wat mcm tu? dia senyap jek. malu2 campur shegan campur marah la kut. sambil dia dok peluk2 tiang besi menongkat atap genting laluan pejalan kaki kat library tu, sampai ada la member yang lalu kat situ siap sound "sonok nya kalo jadi tiang .." ampeh! si dia lak bantai menangis lagi. alahai .. si dia ni memang sentimental betui la. tak kene langsung ngan pak cik yang pangai kasar nih. suara dia dah la lembut sesangat. sampai ada yang cakap suara dia mcm suara raja ema. lebih-lebih lagi kalo dia bercakap manja. pak cik pun cakap ngan dia ..."ye la. jom la kuar ke bandar petang ni". si dia pun tersenyum setuju.
petang nya pak cik pun kuar la ke bandar dengan si dia buat pertama kali. dan wat pertama kali si dia pegang lengan pak cik. ini lah juga pertama kali dalam sejarah ada perempuan wat cenggitu kat pak cik. mula-mula masa lintas jalan. lelama melekat terus. nasib baik memang standard pak cik pakai baju 'western' lengan panjang ... tak batal la air semayang. shegan la gak nak2 bila terserempak ngan kawan2 lain. abih ... tak kan la pak cik nak tarik tangan dan cakap dia jangan pegang. kang si dia bantai lak meraung kat situ ... naya jek.
semester tu gak pak cik berpuasa bulan ramadhan kat sana. hampir tetiap minggu dapat lauk pauk dari si dia. biasa nya pak cik ber'buka' kat surau kampus dengan member pak cik yang akan melaungkan azan dan semayang maghrib dulu baru gi dewan makan. pak cik tak azan, suara tak shedap! :D
dan belah malam nya pernah gak la pak cik mengepalai semayang tarawih. tu pun bila ustaz tak datang dan member2 dok menolak-nolak pak cik ke depan. sekali dua tu ader aaa. tu pun dah wat 'pack' ngan member2 ... lapan rakat je tau. :)) ekekeke. tak seperti ketika membaca ikrar masa majlis penutup minggu suai kenal dulu, kali ni lutut pak cik tak ketar. stedi jek. ;)) huhuhu. agak nya lah kan. kan kan .. heran gak tu. sebab ramai gak gak jemaaah nya ... campur sumer nya student laki dan pompuan.
hubungan pak cik dengan si dia pun sebenar nya bertambah rapat. dah selalu sangat berjumpa. hampir tetiap hari atau malam. tapi pak cik sentiasa mengingatkan diri pak cik, setakat adik dan abang angkat jek. tak lebeh dan tak kurang. kan pak cik dah berjanji tak mo ada gelpren nih. si dia pun pak cik tahu dah ada boipren. tapi budak luar lah. bukan student.
pak cik pun sebenar nya cuba2 nak jadi rajin belajar. cuba untuk cemerlang. cukup la dulu pak cik 'flop' masa SPM. tapi kalo dah malas tu malas la gak. cukup malas nak wat ulang kaji. sama seperti ketika di sekolah dahulu, pak cik hanya akan fokus dan konsentret dalam kelas. lepas kelas ... nak wat ulangkaji, tutorial ke apa ... cukup malas sekali. walau pun dah buka buku dan kertas tutorial ... setakat buka je lah. tak lama kemudian pak cik akan gi jenjalan gi borak2 dan gi rumah member2 yang lain. dengar muzik faberet pak cik. gi melepak ngan member main gitar. sib baik pak cik tak pandai main .. kalo tak mahu melepak main gitar sampai ke subuh. hancus ... tak dapat la nak score dean's list. setakat 3 pointer je lah ..
.
"caught somewhere in time"

10 Comments:

Blogger zura lias said...

pokcik,sedeynye kalo jd si dia..dh bermunge-munge dpt dating..skali pokcik balik..sib baik sy bukan si dia..kalo tak kompem xmo tegur2 dh..hikss..malu seumur idup tu..hahahaha

1:11 AM  
Blogger MZ said...

errr ... pak cik bersalah kah d situ? ;))

3:04 PM  
Blogger zura lias said...

ermm..pokcik x bersalah sbb ikut suke pokcik le nk jumpe ke tak..tp sy sbg pompuan siankan si dia tu..waaaaaa...

8:44 AM  
Blogger MZ said...

- sebagai femfuan ekk? :p *mcm feminisme jek nih ;)) huhuhu*

9:05 AM  
Blogger zura lias said...

hihhih..tetibe rase semangat..:D

9:30 AM  
Blogger MZ said...

kalo semangat ... terus terang jek lenkali. kan lebih mudah. x yah nak libat2 kan worang lain. x yah nak selindung2. malu2 kucen :p
*malu2 kamben mcm pak cik tak per ;)) huhuhu*

9:40 AM  
Blogger Merakemas said...

Kalo Merak le si Dia tuh.... dunia tunggang terbalik pon Merak tak nak jumpa pakcik.....Mesti kengkawan pakcik tu pun Merak ganyang habis.......baik nyer si Dia......kalo dibandingkan ngan merak eh.... Tapi, tak moh le orang kata macam Melukut di tepi gantang.... Pinggan tak retak, nasi tak dingin kan....kan...kan.... pakcik kan.....

9:44 AM  
Blogger MZ said...

- ntah la ... payah nak cakap.
- :D
- i guess different situation n diff peoples call for diff actions n reactions

9:52 AM  
Blogger Jie said...

oooooo..nk tambah2 gak la edition ni

eemmm....mmg merah biru gak muka kalo kena wat mcm tu...dah tu kawan2 semua tau pula tu...

tp tak kisah la..ending dia....pakcik close gak kan dgn dia tu...

3:33 PM  
Blogger MZ said...

ntah aaa .. close la kesudahan nya ..

4:36 PM  

Post a Comment

<< Home